Kan ikke lide at have briller

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Tak for dit brev. Jeg kan læse, at du ikke længere bryder dig om, hvordan du ser ud med briller. Du går derfor med linser hver dag, men de irriterer hurtigt dine øjne.

Det må være frustrerende, når du netop har valgt linserne til, for at undgå brillerne. Det er bestemt ikke rart at gå rundt med følelsen af at være mindre attraktiv. Særligt ikke når man snart skal starte på efterskole. Det kan i forvejen være skræmmende at skulle starte på en ny skole med en masse nye mennesker. Jeg kan derfor godt forstå, at du overvejer, hvordan du kan fremstå som den bedste udgave af dig selv.

Du fortæller i dit brev, at du har kig på nogle nye briller. Og det med at finde en brille kan faktisk være ret svært!

Alles ansigt er unikke. Både ansigtsform, øjnenes og øjenbrynenes størrelse, placering osv. Og så er der jo samtidig også ens egen personlige stil. Så det er faktisk helt fair, at du er kritisk overfor dine briller. Det er jo dig, der skal gå med dem og derfor er det også helt ok, at du undersøger markedet.

I dag er der mange briller at vælge mellem, og derfor kan du finde briller i alle mulige faconer og farver. Det kan være i guld, sølv, regnbuefarvet, leopard, glimmer, mat osv. De findes også i mange forskellige faconer, fx firkantet, rund og sekskantet.

Måske kunne du finde nogle briller, som du føler er lidt federe at skulle have på, og som måske endda kunne betragtes lidt som et smykke/ accessories?

Briller eller ej

Når jeg læser dit brev, får jeg lyst til også at dele et par tanker; Der skal desværre ikke så meget til, for at vi mennesker kan føle os mindre pæne. Men vi er faktisk oftest vores egen værste kritiker.

Jeg tvivler på, at dem omkring dig, tænker mindre om dig, fordi du har briller. Jeg kan fx læse mig frem til, at du har noget med en fyr, og mit gæt er, at han ikke kun har interesse i dig, pga. dit brillefrie ansigt. Hvad tænker du om det?

Måske kan du tænke tilbage på, hvordan I endte med at få noget sammen. Var det fx nogle fælles interesser? Nogle søde beskeder I fik sendt til hinanden?

Hvis du har mod på det, kunne du jo prøve at tale med ham om, at du er nervøs for, at han ser dig med briller, da du ikke føler dig lige så pæn med brillerne. Måske bliver du overrasket over hans svar?

På efterskole fortæller du, at det nok ikke kommer til at give mening at tage linser i, da du senere på dagen alligevel vil være nødt til at gå over til briller. Men du vil samtidig heller ikke være kendt som “hende med brillerne”.

Jeg kan godt forstå, at du ikke ønsker at folk ser dig sådan, når du ikke selv føler dig tilpas i brillerne. Så jeg har også et par forslag, som måske kunne være relevante for dig at kende til:

Kender du til 14-dages linser eller månedslinser?

Der findes nemlig typer af linser, som ikke skal tages ud hver dag, og som man kan lade sidde i over flere dage.

Det kræver selvfølgelig, at dine øjne ikke går og bliver irriteret over dem. Du kunne eventuelt tage en snak med din optiker og prøve nogle forskellige muligheder af?

Din optiker ved en masse om de forskellige linser, og vil kunne rådgive dig, hvis du fortæller ham/hende om din situation og dine ønsker.

En anden mulighed er også, at du måske efter humør kunne vælge linser nogle dage og briller nogle andre?

Hvis du fx en dag ved, at du skal have idræt (eller et andet form for aktivt fag på efterskolen), så kunne du vælge at have linser i.

Måske har du en dag et outfit på, hvor dine briller faktisk ville passe særligt godt til, og på den måde kunne dine briller være med til at style outfittet. Hvad tænker du om det?

Jeg ved også, at flere optikere kører med nogle særlige tilbud, hvor man kan købe flere briller. Nogle steder har jeg også hørt, at man regelmæssigt kan skifte dem ud med nye. På den måde kunne du måske have lidt forskellige at vælge imellem, så brillerne igen kan blive “en del af dit klædeskab”

Tror du måske din optiker kan tilbyde dig noget lignende? Du kunne jo undersøge det, hvis det lyder som noget for dig.

Jeg håber, at du finder nogle af mulighederne her i brevet spændende og værd at undersøge nærmere.

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med opstart på din nye efterskole, og jeg håber, at du kan opdage, hvor meget DU har betydning. Du har så meget mere at byde på, end de briller du tager på, og det mærker jeg, at dem omkring dig også tænker.

De kærligste hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.