I tvivl om bøjle

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Du fortæller, at du er usikker på om du skal takke ja til at få bøjle i 18 måneder. Jeg kan godt forstå, at det er rigtig svært lige at finde ud af, hvad man skal gøre.

Du fortæller, at du er i tvivl om, om du vil blive for insecure og få dårlig selvtillid og om det overhovedet er nødvendigt. Jeg kan sagtens forstå, at du er nervøs for om det vil gøre dig usikker og give dig dårlig selvtillid. Det er svært for mig at sige om det er nødvendigt, men det går jeg ud fra, at tandlægerne har mere styr på en mig. Når det handler om tænderne, handler det hele jo ikke om udseende. – selvom det også er vigtigt og kan virke som det vigtigste. Men det kan jo også handle om tyggeevne og i forhold til visdomstænder og eventuelle hovedpiner.

Det jeg mener er, at ens tandstilling kan have betydning for mange andre ting end ens udseende. Derfor må man gå ud fra, at tandlægerne har forstand på, at det vil være godt for dig at have bøjle af en eller anden grund. Måske kan du ringe til tandlægen og spørge, hvorfor de mener, at det vil være godt for dig med bøjle. Giver det måske mening for dig?

Jeg kan sagtens forstå din tvivl i forhold til dit udseende og jeg tror, at alle der har haft bøjle forstår din tvivl. Men hvis nu man tænker over, at dine tænder vil være pænere eller bedre resten af dit liv efter de 18 måneder, så er 18 måneder jo ikke lang tid. I forhold til resten af dit liv. Hvad tænker du mon om det?

Jeg ved fra andre unge, at ting bliver lettere jo mere man taler om det. Derfor tænker jeg også, at hvis du nu snakker med dine venner og din familie om den bøjle og at den gør dig lidt usikker, men det måske er meget godt for dine tænder, så er det måske ikke så grænseoverskridende at få den på. Ting bliver ofte meget nemmere og mindre betydningsfulde, hvis man er i stand til at snakke om det og måske også grine lidt af det sammen. Er det mon en mulighed for dig?

Du har været virkelig god til at fortælle os om dine overvejelser omkring det at få bøjle. Jeg tænker, at du prøve at tale endnu mere om det med venner og familie, så en bøjle ikke kommer til at virke som så voldsom en ting i dit liv.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen. Du er også meget velkommen til at ringe til os på 116111.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.