Brev
overvægtig hjælp!!!
hej jeg er en dreng på 13 år og er overvægtig men ved ikke hvor meget jeg skal veje er 164 høj og vejer 61 kg og jeg er virkelig tyk 🙁 men ville bare høre nu er jeg nemlig begyndt at sjippe men jeg ville meget gerne vide hvor lang tid det ca tager for jeg vil virkelig meget gerne være tynd
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Hvor er det sejt, at du lige skriver herind, og hvor er det også sejt, at du er gået i gang med at motionere for at tabe dig.
Du spørger så direkte, hvor meget du skal veje, men det er lidt svært at svare præcist på her i BørneBrevkassen, da det også kan have noget at gøre med, hvordan du er bygget. Men ud fra det, du skriver, kan det godt tyde på, at det måske ville være godt, hvis du kunne tabe et par kilo - og det er du jo allerede godt i gang med. - Hvis du har brug for en sundhedsfaglig persons vurdering af, hvor mange kg du præcis skal tabe, så skal du have fat i sundhedsplejersken eller lægen...
Du er begyndt at sjippe, og det tager jeg virkelig hatten af for - Det er en hård motionsform, der får pulsen op, og det er der mange sportsfolk, som bruger for at komme i topform. Jeg kan ikke sige præcis, hvor lang tid det vil tage for dig at tabe dig de kilo, du gerne vil, - det afhænger også af, hvad du spiser- men måske kan du allerede begynde at se en lille ændring på din krop (hvis du har sjippet til du svedte hver dag)?
Jeg tænker, at hvis du bliver ved med at sjippe hver dag, og du samtidig er opmærksom på at spise sundt, så vil du tabe dig. Og ikke alene vil du tabe dig, du vil også bedre kunne undgå at tage på igen, for når man motionerer dagligt, øger man også sin forbrænding.
Måske får du også mulighed for at gå, cykle eller løbe nogle gode ture her i sommerferien, og så behøver der måske ikke være så langt "i mål" for dig. Jeg ønsker dig i hvert fald fortsat god energi med motionen!
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.