Brev
Komme ud af skabet og gå med makeup
Hej BB.
Jeg er en dreng på 13 år, og jeg er kommet ud af skabet for migselv, men jeg ved ik hvordan jeg skal fortælle min mor det eller nogen jeg kender. Her inden jeg var igang med at skrive det her brev prøvede jeg lidt makeup da min mor ik var hjemme og jeg følte mig fri med det på.
Hvordan skal jeg fortælle folk at jeg er gay og jeg vil gå med makeup???
Tak fordi du læste det her brev 😀
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Du virker som en person der tør at være sig selv. Det er super sejt, du kan godt være stolt af dig selv.
Du spørger i dit brev om, hvordan du kan få sagt til din omgangskreds, at du er gay og gerne vil gå med makeup. Jeg sidder og tænker…. Hvorfor ikke bare sige det som det er til dem du er trygge ved?
Hvordan tror du, at din mor ville reagere ved, at du fortalte det til hende? Hvad var det værste der ville ske? Måske hun allerede har en fornemmelse af, at du er gay og glad for makeup? Det er selvfølgeligt ikke til at vide.
Hvis det er meget svært for dig at få sagt, så kunne en mulighed også være, at du skrev et brev eller en besked til din mor. Nogle gange kan det føles godt at skrive fremfor at sige det direkte. Men det er helt op til dig. Du skal gøre det, der føles bedst for dig.
Mon det føles bedst for dig at sige til din mor først, eller skal dine venner vide det først? Og hvad tænker du, at der ville ske, hvis du var ærlig overfor dine venner? For nogen kan det være en god idé at tænke over, hvem det er ok at snakke med – og måske tage det lidt i etaper, så du også passer på dig selv i forhold til de reaktioner, som andre kan komme med.
Hvis du har brug for det, så kan du få rådgivning hos LGBT+ Ungdom Det kan være om at “springe ud” eller i det hele taget om mange emner, som har med sexualitet og kønsidentitet at gøre. Der er også arrangementer, café og andre arrangementer, man kan deltage i. Måske ville det være en idé at kigge på deres hjemmeside og se mere om, der er noget for dig.
Det er godt, at du er bevidst om, at du godt kan lide at gå med makeup og er gay. Det tænker jeg giver dig et fundament at stå på, også når/hvis du vælger at fortælle nogen om, hvordan du har det.
Du er også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen  116111 – du kan også skrive til os på chat og SMS
Kærlig hilsen
BørneTelefonen