Brev
meget tynd og bumser
hej jeg er en pige på 13 år der er meget tynd jeg vejer 35 kg og er 165 cm og jeg kan ikke lide og gå svømmehal eller i kjoler og nederdel fordi jeg ikke kan lide min krop hvad skal jeg gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Du skal have ros for at dele dét, der er svært for dig med BørneBrevkassen.
Du skal vide, at du langt fra er den eneste, der føler, at hun/han er for tynd, hvilket kan resultere i, at man som du ikke bryder sig om at gå i tøj, der viser for meget af kroppen.
Der kan være forskellige årsager til, at man er undervægtig. Der kan være tale om en genetisk betydning, dvs. at nogle i din familie måske generelt er tynde.
Derudover kan det hænge sammen med et højt stofskifte m.m. Din krop ændrer sig meget i puberteten, og på et tidspunkt vil du begynde at få rundere former. Men det kan godt være hårdt at gå og vente på, og tænker måske, om der er noget, du selv kan gøre..?
Måske kunne det være en mulighed at tale med din sundhedsplejerske på din skole? Hun er vant til at tale med andre, der har det som dig - og som er kede af deres krop. Din sundhedsplejerske vil kunne give dig råd og vejledning i forhold til din vægt og dine tanker om din krop. Hvis du foretrækker din læge, er det også en mulighed at få en tid hos hende/ham og få snakket lidt om det.
Hvis du synes, det er svært at skulle indlede en samtale med din sundhedsplejerske eller læge, så kan du måske starte med at vise dit brev og mit svar. Det kan nogen gange være en hjælp til at bryde "isen". Og nu ved jeg ikke, om du har vendt situationen med dine forældre, men det er måske også en god idé? Således at de også får mulighed for at støtte dig i dét, der er svært.
Husk, du har mulighed for at vende situationen eller andre ting med en rådgiver på vores BørneTelefon på 116 111. Det er gratis og anonymt.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.