Brev
Jeg har det dårligt med mig selv
Hej bb.
Jeg er en pige på 14 år og jeg vejer nok lidt for meget af hvad jeg egentligt skal. Det går mig rigtigt meget på fordi stort set alle mine veninder er tynde og har en flot krop. Og jeg vil virkelig gerne og så være sådan, men jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre. Håber i kan hjælpe mig.
Hilsen pigen der har det svært med sin krop.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Mange tak for dit brev hvori du beskriver dine tanker omkring din vægt og udseende. Der er mange piger i din alder der gør sig lignende tanker og jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, så du kan få det bedre med dig selv og i din hverdag.
Du skriver at du er 14 år, hvilket fortæller mig at du er i en periode hvor de fleste piger er i puberteten. Da piger går i puberteten på forskellige tidspunkter, er det en periode hvor de også ser ret forskellige ud. Nogle bruger stadig deres energi på at vokse ’opad’, mens andre er næsten færdige med at vokse og begynder at få former. Mange kan have svært ved at kroppen ændrer sig og kan derfor begynde at gå op i deres vægt. Du fortæller at du nok vejer lidt for meget. Er det noget du ved eller noget du tror efter at have sammenlignet dig med nogen af dine veninder? Hvis du er i tvivl om du vejer for meget kan det måske være rart for dig enten at snakke med sundhedsplejersken på skolen eller med din mor om det. Jeg tænker at de også vil kunne give dig nogle gode råd til hvordan du kan tabe dig hvis det er nødvendigt.
Jeg ved fra andre piger på din alder, at det er nemt at komme til at fokusere på det man ikke synes om eller ikke kan, i stedet for at fokusere på sine egne kvaliteter og fortrin. Jeg vil næsten vove at påstå at enhver pige har et eller andet ved hendes udseende hun ikke er glad for, lige meget hvor smuk hun er i andres øjne. Nogle piger har fundet hjælp i at skrive deres gode kvaliteter samt de ting de var tilfredse med ved deres udseende ned i en bog, det kan fx være smukke øjne, flot hår, en god veninde, hjælpsom, sødt smil. Kig godt efter i spejlet og find dine styrker, vil du være frisk på at prøve dette af? Når de så sammenlignede sig med andre sørgede de for at huske sig selv på disse. Mon det også kunne være en hjælp dig? Man kan også få det bedre med sig selv ved at gøre nogle ting som man synes er sjovt og gør en glad. Det kan være du havde lyst til at starte til en ny fritidsaktivitet, lave noget kreativt derhjemme, eller måske invitere til et venindearrangement?
Jeg håber du vil tage mod til dig, ligesom du har vist mod da du skrev herind, og snakke med f.eks. din mor eller en god veninde om hvordan du har det. Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 eller på BørneTelefonens chat. Her sidder der rådgivere der er vant til at snakke med børn og unge.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen