Brev
Jeg hader mig selv og syntes jeg er fed
Jeg kan slet ik klare mig selv mere jeg syntes jeg er mega tyk jeg er begyndt at spise mindre og jeg har det virkelig dårligt med mig selv så jeg kan ikke klare at gå i bad til idræt jeg syntes jeg er mega fed og hader mig selv,
Jeg er nu begyndt at have det så dårligt med mig selv at når jeg spiser aftensmad tager jeg fat i mit fedt i mens og sørger for at min plejefar slet ik kan se min mave så jeg sidder og holder rundt om min mave med krydsede arme fordi så kan man ik se noget gennem trøjen pag jeg tager fat i hver side og kan ik stop har det så dårligt med mig selv og når jeg går i bad så kaster jeg op når jeg kigger i spejlet og i dag kastede jeg op inde i badet og kan ik stop og kastede os op ude i haven efter vi havde spist.
Ved ikke hvad jeg skal gøre dette fylder alt i min hverdag
Mvh en pige på 14 år
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år
Det er virkelig godt, at du skriver herind med det, du oplever
Det lyder ikke rart, at du føler du skal kaste op når du ser dit spejlbillede, og du hader din krop. Der er rigtig mange unge, som er kede af deres krop, og ikke er tilfreds med den. Især er det vægten, som mange er kede af og gerne vil ændre. Ud fra det du skriver, lyder det til, at du kunne have brug for at tale med nogen om, hvordan du egentligt har det.
Mon din plejefar godt ved hvordan du har det? Du beskriver selv at det fylder rigtig meget i din hverdag. Jeg tænker derfor det er vigtigt du får snakket med nogen om hvordan du har det. Tit er det rigtig svært at snakke om hvordan man har det indeni, og hvad man tænker om sin krop. Her er det også vigtigt at få hjælp fra nogen, der har erfaring.
Det ville være en god idé, hvis du kunne snakke med dine plejeforældre om at tage en tur forbi din egen læge. Din læge kan fortælle dig om din krop har en vægt, der passer til dig. Din egen læge kan også henvise dig videre (måske til en psykolog), hvor du kan snakke om de ting, du oplever.
Jeg vil også råde dig til at kigge på denne hjemmeside: LMS – Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade Måske kan du se på hjemmesiden sammen med dine plejeforældre? De har hjulpet mange unge, der føler sig i tvivl og har mange tanker om mad og vægt.
Det vigtigste er, at du får snakket med din egen læge. Udover dette er en anden mulighed at kontakte ”Headspace” – Headspace er et anonymt og gratis rådgivningstilbud (telefon, mail, sms, chat og ansigt-til-ansigt) til personer, der er mellem 12-25 år. Ingen problemer er for store eller små. Der er ingen ventetid, og du kan ringe, sende en mail, chatte eller lægge vejen forbi det nærmeste Headspace og få en samtale. Headspace er åbent for alle, også hvis man ikke bor i en af de 15 Headspace-byer
Headspace tilbyder også samtaleforløb og har mulighed for at gå med dig til en aftale hos læge, kommune eller andre relevante steder.
Man kan kontakte headspace på: https://www.headspace.dk/
Jeg håber, at du hurtigt får bedt om hjælp – du er med dit brev hertil allerede godt på vej. For dig handler det ikke kun om, at du slipper af med de mange tanker om din krop og vægten – men om at du får tid og kræfter til at gøre de ting, som du helst vil bruge dit ungdoms-liv til.
Lige nu har du en alder, hvor det især er vigtigt at du får sund mad og god næring for at kunne vokse og udvikle dig. Det gælder både for din krop og din hjerne. Det er derfor virkelig godt, at du har skrevet herind, så du kan få noget hjælp!
De bedste hilsener
BørneTelefonen