Jeg skal fremstå perfekt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er det godt, du skriver ind. Du er virkelig god til at sætte ord på dine tanker og følelser omkring angst. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil undgå at have bekymringer om, hvad andre tænker om dig.

Det er meget modigt af dig, at du, efter lang tid, har turdet tage skridtet og skrevet herind. Du synes, det med at være perfekt lyder latterligt, men det synes jeg bestemt ikke, det gør. Vi taler og skriver med rigtig mange på din alder, der har det på helt samme måde. Det er bare ofte ikke noget man taler højt om, og når man går alene med tankerne og bekymringerne, får de lov til at styre.

Du har søgt hjælp hos dine forældre, og det er rigtig godt, at du har åbnet op omkring dine tanker, så de kan hjælpe dig. Du er også allerede nået rigtig langt i forhold til social angst – virkelig sejt og godt gået. Jeg tænker på, om du kan bruge nogle af dine erfaringer her i forhold til at blive mere rolig, når du skal fremlægge? Måske havde du lagt en plan, sat dig nogle små delmål og tog små skridt? Sådan at du gik fra at tale med dem, du følte dig tryg ved til langsomt at udvide kredsen af mennesker, du kunne tale med?

Jeg tænker, at for at du kan blive mere tryg ved fremlæggelser, så skal du have lagt en plan, og det er vigtigt, at de voksne omkring dig hjælper. Du har allerede talt med dine forældre, og de kunne hjælpe dig med at få talt med din lærer om, hvordan du har det. Sammen vil I kunne lægge en plan, sådan at du med små skridt bliver mere tryg i situationen. Det kan være, at første skridt er, at du på en uge skal række hånden op 3 gange.

Derefter kan I langsomt udvide det. Når det kommer til fremlæggelser, kan det også være en ide, at du laver opgaverne sammen med en klassekammerat, så I kan støtte hinanden. Det vil måske også være en idé, at I får mulighed for at fremlægge for hinanden i mindre grupper på 3-5 stykker. Det kan føles mere trygt. Eller at du øver dig sammen med nogen fra klassen – måske efter skole, så I er det lokale, hvor I plejer at fremlægge. Jeg er sikker på, at andre i klassen også synes, at det ville være godt. Der er nemlig rigtig mange som også føler sig usikre og utrygge ved at stå foran andre og fortælle om et emne.

Det kan også være, at der er et forløb eller anden hjælp, som du kan få gennem lægen eller kommunen. Mange kommuner har forløb til børn og unge, som kæmper med de samme ting, som har gjort og gør nu. Nogle steder hedder det Cool Kids forløb og andre gange noget andet. Måske kan du og dine forældre tjekke om det er muligt i jeres kommune.

Jeg håber, du kan bruge mine råd, og jeg håber også, at du langsomt kan få åbnet op omkring dine tanker over for dine klassekammerater. Her kan du også starte i det små med at fortælle det til den ven eller veninde, du er mest tryg ved. Så er jeg tror jrg, at du med tiden vil blive mere rolig og lære at acceptere, at du ikke behøver at kontrollere, hvad andre tænker omkring dig.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for at vende dine tanker igen. Det kan du gøre på BørneTelefonen på 116 111 eller på sms eller chat.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.