Brev
Hvordan ser folk mig?
Jeg har altid haft det lidt blandet med mit udseende. Nogle gange når jeg kigger mig i spejlet, tænker jeg, at jeg er en lækker sild, hvor andre gange, dræber det min selvtillid. Jeg har aldrig synes jeg så godt ud på billeder, men det er begyndt at ændre sig lidt, men det kun når jeg tager et billede på Snapchat.
Jeg har også lagt mærke til, at jeg meget bedre kan lide mit udseende i spejlet, end på et billede. Derfor er jeg begyndt at spekulere på, hvordan andre folk ser mig, og hvad de synes om mit udseende. Jeg er i tvivl om folk ser mig, som når jeg ser mig i spejlet, eller om de ser mig, som jeg ser ud på billeder? Altså hvordan jeg ser ud i virkeligheden, når jeg snakker med andre mennesker, hvordan de ser mig.
Knus fra mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årig pige
Det er meget interessante betragtninger, som du har gjort dig. Det er altid lidt spændende, hvordan andre ser en.
Du kan ikke se dig selv som andre gør – for når du kigger dig i spejlet eller på billeder, er det lige så meget din hjerne som dine øjne der ser.
Det er derfor du nogen gange ser en lækker sild og andre gange får dårlig selvtillid. Det du ser afhænger af, hvordan du har det med dig selv på det pågældende tidpunkt.
Dem som kender dig godt, kan heller ikke se dig som andre gør – fordi deres følelser kigger med.
Der findes et ordsprog, som passer rigtig godt på det du beskriver: Man elsker ikke sine venner fordi de er smukke, man syntes de er smukke fordi man elsker dem.
Du kan jo prøve, at spørge dine veninder, hvordan de ser dig og du kan spørge dine forældre, hvordan de ser dig.
Måske vil du opleve, at de taler mere om, hvordan de oplever dig og det du indeholder end hvordan du ser ud.
Så hvordan du ser ud i virkeligheden, afhænger nok af øjnene som ser.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen