Brev
Hvordan fortæller jeg mine forældre jeg vil ændre på mine ører?
Hej Børnetelefonen
Jeg er en pige på 14 år, og jeg er ekstremt ked af mine ører. De stritter ud, så man kan f.eks. se dem under min hår, og når jeg har hat på. Jeg bliver endda pinligt berørt når jeg skriver det her, selvom jeg er anonym.
Derfor vil jeg virkelig gerne have en operation, hvor jeg kan få rettet på mine ører. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre.
Jeg har ikke et særligt nært forhold til mine forældre (hvilket jeg er virkelig ked af), så det eneste jeg kan snakke med min mor om er pigefnidder. Jeg snakker aldrig med dem om, hvad jeg synes om mig selv og sådan.
Så jeg ved slet slet ikke hvordan jeg skal fortælle dem det, og hvad vil de andre i min familie synes?
Jeg vil gerne acceptere min krop som den er, men mine ører er jeg så kede af.
Håber i kan hjælpe mig.
Vh pige 14 år
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, du synes det er svært, at fortælle til dine forældre. Det er godt du har skrevet herind, nu hvor du har et ønske om, at få rettet på dine ører. Jeg vil meget gerne prøve, at give et råd.
Når jeg læser dit brev, oplever jeg, at du gerne vil acceptere din krop som den er. Samtidig vil du gerne have rettet på  dine øre, fordi de gør dig ked af det. Jeg kan godt forstå, hvis du tænker, at du så ikke accepterer din krop helt som den er, og det kan være svært at sige højt.
Men kan man ikke godt acceptere sin krop som den er, og samtidig ønske at lave noget om, så man bliver gladere? Det tror jeg godt man kan. Jeg tror du har fundet en løsning til, hvordan du finder ro i din krop og dit udseende. Det er helt okay.
Nogle børn og unge får en operation hvor man lægger ørerne tættere ind. Nogle kan få det betalt, andre må betale selv. Det er din egen læge som i første omgang vurderer, om operationen vil være relevant for dig.
Jeg synes helt sikkert, at du skal prøve, at snakke med din mor og finde ud af, om I sammen kan gå til jeres læge. Måske du kan starte med at sige eller skrive en besked til hende: “Mor, der er noget som jeg har været ked af i længere tid. Jeg har brug for din hjælp til, at få det bedre”. Så vil hun sikkert være opmærksom og klar til at lytte. Du kan så fortælle alle de tanker, du har om dine ører. Husk at fortæl, hvor ked af det, ørerne gør dig. Du kan også vise hende dit brev til mig, og mit svar til dig. Det er måske lidt lettere.
Det er helt ok, at der er noget ved ens udseende, der gør en ked af det. Det har din mor måske også prøvet. Måske I kan få en rigtig god snak om udseende, og hvordan du har det lige nu.
Hvis din mor synes, at det er en dårlig idé at gå til lægen med det, så kan du selv ringe til lægen og få en snak om det. Det kan også være, at du kan skrive til lægen via mail konsultation. Du kan finde lægens telefonnummer på dit gule sundhedskort – og åbningstiderne, på lægens hjemmeside. Hvis din læge vurderer, at en operation kan hjælpe, så skal lægen snakke med en af dine forældre, når du er under 18 år. Det er vigtigt at du også fortæller lægen om, hvor ked af det, du bliver på grund af dine ører.  Tror du, at du ville kunne gøre det?
Jeg håber du kan bruge mine råd, og får snakket med din mor og lægen. Det er super sejt af dig, at du gør noget for at få det bedre. Jeg håber, at det lykkedes for dig.
Du er velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen