HJÆLP!

Hej jeg er en 13 årig dreng.
Jeg har et problem med min vægt… Min BMI er 19,et eller andet. Men min mave buler en lille smule ud:( Det vil jeg ikke have da folk så tror jeg er fed. Mine lår er også koloenorme! Hjælp?

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev hvor du skriver om din bekymring over at være overvægtig. Når du skriver at din BMI er omkring 19, så tyder det ikke på at du er for tyk. Så jeg tror, det er usandsynligt at du er hvad en læge ville kalde overvægtig. Det fortæller dog ikke noget om hvor dine fedtdepoter sidder på kroppen, hvis der for eksempel sætter sig mest fedt et bestemt sted, så kan det jo godt give følelsen af at være tyk.

Du skriver at din mave buler en lille smule og dine lår er meget store, er det mon fordi du nemmere tager på der?
Jeg kender jo ikke årsagen til at du føler dig tyk disse steder, men jeg kunne godt tænke mig at opfordre dig til at tale med sundhedsplejersken, der hører til din skole eller din egen læge, for at du sammen med dem kan finde den bedste løsning for dig, så du ikke skal gå og føle, at du er tyk.

Hvis jeg skal råde dig til, hvordan du selv kan gøre noget for at ændre på din krop, så vil mit bud være at du skal dyrke motion. Man kan ændre sin krop ved at dyrke motion og især ved, at man træner de steder på kroppen som man synes har en tendens til at blive tykkere. Når man træner forbrænder man fedt og hvis du har mest fedt siddende på maven og på lårene, så er det højst sandsynligt, at det er de steder din krop vil omdanne fedt til muskler hvis du træner. Vil det mon være en god løsning for dig?

Jeg tænker også at du skal tale med dine forældre om den kost du indtager, kost har stor indflydelse på vores krop og også på den energi vi skal bruge når vi skal koncentrere os og når vi evt. skal dyrke motion.

Var disse forslag mon brugbare for dig? Jeg håber det, ellers er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, der sidder nogle dygtige rådgivere som meget gerne vil tale mere med dig.
Mange kærlige hilsner til dig fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.