Brev
fede mig
hej børnebrevkassen
jeg er en pige på 11 år og er 151 og jeg vejer 44 kilo eller 43 det kan godt være det lyder somom at jeg ikke er så tyk
min mor siger også at jeg er i aldern hvor man har problemer om vægt men i min klasse er der mange piger der er flotte og tynde og de har ingen store dobbelthager jeg har en dobbelthage det er ikke den største men man kan se den og jeg vil gerne af med den men hvordan er der nogen øvelser
jeg vjer nu som sagt ikke rigtig overdrevet meget men jeg synes jeg ser tyk ud og har en mave der buler ud og mine lår altså helt oppe i lårene har jeg meget fedt og jeg synes også jeg er tyk ved lårene også mine arme der har jeg også fedt under dem jeg vil bare af med alt det fedt
og jeg bliver nogen gange drillet med det at jeg er tyk og jeg har 3 dobbelthager selvom den ikke er den største men det ser grimt ud og jeg ved godt jeg kan starte til sport men jeg har en hund og den skal jeg passe jeg har lovet det at det er kun mig der nok skal passe den (jeg er enebarn)
men da jeg var lille var jeg tynd og flot med ingen dobbelthage og jeg gik ikke til en sport der
jeg tror jeg spiser for meget men det gør jeg ikke det kan godt være det er usundt det jeg spiser 🙁 vil ikke nok hjælpe mig hvad skal jeg gøre
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11 år,
Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive, jeg kan godt læse, at du ikke er glad for din krop lige nu.
Du er, som du sikkert ved på vej til at blive teenager og da sker der en masse med ens krop. Den begynder at udvikle sig både fysisk og psykisk. Det betyder at ens pigekrop langsomt ændrer sig til at blive voksen. Man begynder at udvikle bryster, hofter, lår, får menstruation osv. Det er meget forskelligt, hvornår det starter, nogle er tidlige på den - 11 år som dig andre måske 14 år, før der sker noget. Det kan være svært, at være den første i klassen af pigerne, ligesom det også er svært at være den sidste. Men det er desværre ikke noget, vi selv kan styre.
Der er meget, vi ikke selv kan gøre noget ved, f.eks. hvordan vi ser ud, om vi har store eller små næser eller øre, og vi har krøller, eller om vi har en dobbelthage, som du beskriver. Der er ting, vi bliver nødt til at øve os i at kunne lide ved os selv, selvom jeg godt ved, det er svært.
Du skriver, du ikke har tid til sport. Til gengæld er det da super fint, at du skal gå med din hund, hvis du får gået nogle gode lange ture, er det også motion, hvis du cykler til skole og ellers er aktiv. Tit kan man gøre rigtig meget ved at spise sundt, specielt i din alder, hvor kroppen skal have den gode mad for at kunne udvikle sig. Hvis du er i tvivl om din mad, kunne du snakke med din sundhedsplejerske på skolen. Jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at finde ud af, hvad man skal spise, og da er det vigtigt, at du får lidt voksen hjælp.
Kunne det tænkes, at du snakkede med din mor om, at du gerne vil have lidt hjælp til den rigtige kost til dig, så I sammen kunne finde ud af det, og så ville det også være lettere for din mor at købe ind til og bakke op om.
Det er tit svært at ændre kostvaner, så man kan starte med kun at ændre lidt og øve sig i det og så ændre lidt mere, når man er klar til det.
Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksen klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen