Brev
Pinlig over min krop
Hejsa.
Jeg er en pige på 11 år.
Jeg har eksem på underlivet.
jeg er ikke så vild med at gå i bad og klæde om, sammen med mine venner, efter idræt og svømning. Jeg har mest af alt bare lyst til ikke at være i bad bagefter.
Kan du please hjælpe mig, og kan du måske snart give mig svar.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11-årige pige.
Mange tak for dit brev.
Du skriver du har eksem på underlivet, og ikke er så glad for at tage bad og klæde om efter idræt og svømning.
Jeg vil gøre mit bedste, for at komme med et råd til dig.
Først vil jeg fortælle dig, at vi får mange breve fra piger og drenge i din alder, som har eksem eller andre ting på kroppen, som gør at de helst ikke vil bade sammen med andre.
Det er helt naturligt at have det sådan, og selvom andre kan tænke, at det da er ligemeget hvordan man ser ud, så kan det være svært at sige til sig selv. Det gælder både børn, unge og voksne, at der kan være noget der gør, at man helst vil bade alene.
Jeg tænker på, om du mon har talt med dine forældre, eller nogle andre du er tæt på, om hvordan du har det?
Ligesom du har skrevet dette brev til os, kan det ofte også hjælpe, at tale med nogle voksne man kender godt og er tryg ved. Hvis det for eksempel er dine forældre, kan de måske tale med din lærer om en ordning, så du kan gå i bad lidt før de andre, eller måske har læreren sit eget bad, som du kan låne.
På den måde, kunne du stadig gå i bad, men undgå at gøre det med de andre.
Det der kan ske ved den løsning, er at de andre måske vil spørge ind til, hvorfor du ikke bader med dem. I sådan en situation, kan du gøre flere ting. Du kan vælge at sige, at det har du ikke lyst til at fortælle da det er noget privat, men du kan også vælge, at sige det som det er. Du kan sige det ligesom du så fint og åbent har gjort her i brevet, at du har noget eksem, som gør du ikke er så glad for at gå i bad med andre. Hvis du synes det er lidt svært at få sagt, kan din idrætslærer måske sige det for dig til de andre.
Der er også den mulighed, at du forsøger at tænke på, at næsten alle har noget ved deres krop, de måske er lidt generte over. Men alle er forskellige, alle er forskellig bygget og har forskellig udseende. Det kan være svært at være ligeglad med hvad andre måske tænker, og bare være sig selv, men det er rigtig godt, hvis man kan prøve at øve sig på det.
Udover de ting jeg har skrevet du eventuelt kan forsøge, tænker jeg også på, om du mon har været hos lægen med din eksem. Er der mon en creme der kan hjælpe på din eksem? Det har du måske allerede talt med dine forældre eller andre om, jeg ville blot lige spørge, hvis nu det var noget der ikke var undersøgt.
Hvis du har svært ved at starte en samtale med en voksen kan vores guide måske hjælpe dig her
Jeg håber du kan bruge mine råd. Nogle gange skal man lige mærke efter inde i sig selv, hvad der er det bedste at gøre.
Nogle gange tager det også lidt tid, før man finder ud af, at man faktisk godt vil sige tingene som de er til de andre. Det kræver ofte lidt mod, men det fornemmer jeg du har, for du har skrevet herind og det i sig selv kræver mod.
Uanset hvad du gør, håber jeg du finder en voksen at tale med, så der er en i din hverdag, der kan støtte dig i det valg du tager.
Hvis du har behov for at få flere råd om dette eller andet, er du altid velkommen til at skrive til os eller ringe på tlf.116111.
De bedste hilsener fra BørneTelefonen