Er meget bekymret for min veninde

Kære BørneBrevkasse
Jeg er en pige på 11 pr, der er rigtig bekymret på min ene bedstevenindes vegne. Hun siger selv at hun er alt for fed, og at hun vil tabe sig mindst 6 kilo, men problemet er bare, at hun er undervægtig! Hun er på højde med mig (ca. 160) og vejer kun 30 kilo!
Man kan nogen steder se hendes knogler gennem huden! Jeg har prøvet at snakke med hende om det, men hun bliver ved med at afvise det, og sige at hun er fed! Vær sød at hjælpe mig!
Hilsen pigen på 11 år

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år, tak for dit brev som du har kaldt "Er meget bekymret for min veninde".

Jeg synes, det er rigtig flot af dig, at du bekymrer dig for din veninde, og også at du skriver til BørneBrevkassen for at få nogle råd til, hvordan hun kan hjælpes.
Du har ret i, at hun er undervægtig, og det kan da også være bekymrende, som du skriver, at man nogen steder kan se hendes knogler gennem huden. Men problemet er jo, at hun ikke selv kan se det, men tværtimod opfatter sig som fed!

Det er meget almindeligt, at piger, der har det som hende, ikke selv kan se, at de er for tynde. Men ofte ligger problemet et andet sted end i vægten, og det er her, de først og fremmest skal have hjælp. Tror du, at hun går og tumler med nogle problemer, som hun kan have svært ved at tale om? Og tror du, at hendes forældre deler din bekymring? Kunne du mon prøve at tale med hende om det? Måske kunne du også tale med din mor om din bekymring, så hun måske kunne snakke med din veninde, eller snakke med hendes mor om din bekymring?

Jeg tænker i hvert fald (ligesom dig), at din veninde har brug for hjælp. Og at hjælpen nok skal komme fra en voksen. Måske kunne du også prøve at tale med skolens sundhedsplejerske om din bekymring? Hun kender sikkert din veninde og kan måske hjælpe med at sørge for, at der bliver sat noget i gang for at hjælpe hende.
Hvis du har brug for at snakke noget mere om dette her, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver. Måske kan du endda få din veninde til at overveje at ringe ind også..?
Varme hilsener fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.