Den sidste udvej – stop med at spise?

Jeg har gennem 2 år haft to problemer, men nu hvor jeg er 14 år har det for alvor taget fat i min hverdag! jeg er 14 år, er 155,5 cm høj og vejer omkring 47-48 kg.

jeg er utroligt ked af at jeg er SÅ lille! men det må jeg leve med har jeg jo indset. men når man er lille, kan man så nemt se tyk og buddet ud, og det gør jeg også! min mor siger at jeg ikke kan tabe mig mere, for i min familie er vi bare små og lidt buddet. hvis jeg spiser mindre går jeg rundt og er så sulten!

jeg løber hver dag efter skole og spiser så sundt og varieret som jeg nu kan! men min krop for bliver “buddet”, og det er ikke bare noget jeg siger, selv mine veninder er begyndt at indrømme at jeg er buddet. det gør mig så trist og ked af det at jeg ser sådan her ud!

jeg kan tit græde over det! folk siger til mig, jamen så gør da noget ved det, men jeg kan ikke selv mere, jeg har prøvet alt, og den eneste måde jeg taber mig ved er ikke at spise noget. det er ikke sundt for min krop, men hvis det er den eneste vej, hvis det er det eneste jeg kan kontrollere, så må det være min udvej, ud af ulykke.

For når jeg er syg i en længere periode, og ikke spiser så meget eller dyrker så meget motion, så kan jeg komme ved og veje 43-44 kg og det vil jeg gerne gøre til daglig, jeg bliver et meget gladere menneske! og jeg har pludselig lyst til ting jeg ikke ville når jeg følte mig tykt.
Vær sød at hjælpe mig! jeg har brug for det!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14!

Mange tak for dit brev, hvor du spørger, hvad du skal gøre i forhold til at tabe dig. Jeg har set på de tal, som du har sendt ind, og når jeg sammenligner dem med din alder, så er du normalvægtig som du er nu, og det ville du også være, hvis du tabte dig 4 kg. Måske ændrer det ikke  på den måde, du oplever det på, men jeg tænker, det alligevel kan være meget godt at slå det helt fast...

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, at du ikke er så høj. Du skriver ikke, om du har fået din menstruation endnu? Grunden til at jeg spørger til det - er at det kan være, at du ikke er fuldt udvokset endnu - og så vil jeg ikke anbefale dig at tabe dig, da det kan påvirke din sluthøjde.

Du skriver dog, at din mor har sagt, at i din familie er I nogle "små buttede nogen".
Jeg kan ikke se ud fra de tal du har sendt ind, om du er buttet eller ej, da det hænger også sammen med knogle og muskelmasse.
En ting er dog hvordan man ser ud - noget andet er den følelse, man har med sin krop. Og jeg kan godt høre, at du slet ikke er tilfreds med din krop lige nu...

Du spørger, hvad du skal gøre... Jeg kan forstå, at du allerede laver en masse motion, og det tænker jeg er meget fint, da det nok er det bedste, du kan gøre. - At stoppe med at spise løser ingenting - det skyldes at kroppen automatisk forsøger at klare sig med mindre mad, hvis du i en periode spiser alt for lidt - og derved falder dit stofskifte, det er ikke sundt.
Hvis du vil tabe dig på en sund måde, så tager det et stykke tid, da det er bedst at tabe sig ½-1 kg om ugen.

Jeg tænker, at det kunne være godt for dig at tale med en voksen der ved noget om vægttab, pubertet, alder, motion osv. En sådan person kunne være sundhedsplejersken på din skole, men det kan også være en af dine lærere... Jeg kan forstå, at du har talt med din mor om din frustration, måske kunne du tage hende med, så I sammen kan få vejledning i forhold til, hvad der kunne hjælpe dig i din situation.

Du er også velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel 116 111, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale/ skrive med en anonym voksen.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen.

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.