Brev
Dårligt selvværd
Hej BB
Jeg er en pige på 14 år som går i 8 klasse, jeg går til ridning men jeg kan næsten ikke være i mine ridebukser, men jeg tør ikke spørge min mor om at få nogle i en større størrelse da hun jo så ville vide at jeg havde taget på. Min mor er mega tynd og høj og hun kommentere på hvad og hvordan jeg spiser.🙁
Jeg er meget bange og nervøs for at gå i bad til idræt og generelt være nøgen foran andre.
Alle de andre piger har lille talje, store bryster og stor røv, men det har jeg ikke. jeg er buttet, brede ribben, store lår, lille numse og firkantet figur
Vi har idræt i de to første timer og jeg synes nemlig at jeg lugter da min mor ikke vil lade mig bruge parfume. Jeg bruger deodorant men jeg lugter stadig.
Det jeg plejer at gøre er at gå ud på toilettet og skifte tøj så de andre ikke ser mig men jeg synes ikke at det er rart, jeg vil jo gerne føle mig tilpas i min krop.
Jeg har prøvet den der “30 days till perfect” men det virkede ikke, hvorfor gjorde det ikke det ? det virker jo for de andre.
hvad skal jeg gøre ? skal jeg spise mindre og prøve en anden kur
Skal jeg træne mere og melde mig ind i fitness ?
Skal jeg spise mindre ?
Kh en pige med dårligt selvværd
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Tak for dit brev, som jeg har læst flere gange.
Jeg kan godt forstå, hvis du ikke har det supergodt med dig selv i denne periode. Det virker som om, at du ligefrem har fået en stemme i hovedet, der fortæller dig, at du ikke lugter godt – selvom du bruger deodorant. Jeg tænker på, om der kan være en sammenhæng mellem de signaler, du får fra andre, og utilfredsheden med dig egen krop og lugt.
Hvor er det ærgerligt for dig, at dine venner får dig til at føle dig forkert. Det virker som om, at dine venner er meget optagede af kure og diæter og af et helt bestemt udseende.
Desværre bliver du samtidigt ramt af kommentarer fra din mor. For din mor, der kommenterer på hvordan og hvad, du spiser. Så både i skolen og derhjemme får du signaler om, at din krop og spisevaner burde være anderledes.
Når man har det, som du beskriver, kommer man let til at tro på ‘falske håb’ og hurtige ‘mirakel-kure’, der lover, at ens krop kan skifte form på ingen tid. Kuren “30 days till perfect” lyder som en kur, man kan få det rigtigt dårligt af.
Du spørger, hvorfor kuren ikke virker på dig. Dét er der en god forklaring på: Folks stofskifte, knoglebygning, udviklingshastighed er forskellig. Folks kropslige behov og rytmer er forskellige. Dén krop, du har, reagerer på sin egen måde. Når alle er så forskellige, ser de forskellige ud.
Hvordan kan det så være, at der kun er én måde, man må se ud på: Det ‘perfekte udseende’ med store bryster og lille talje? Jeg kan godt forstå, hvis du tænker: Hvem pokker har bestemt det?
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hvis kuren var en ven, så ville den være en rigtig dårlig ven: Kuren signalerer indirekte, at man ser forkert ud – og samtidig giver den råd, som ikke virker. Dét er hårdt for selvtilliden.
Hvor er det ærgerligt for dig, at din mor og andre folk giver dig en følelse af at være forkert. Jeg kan godt forstå, at din selvtillid er påvirket. Når ens selvtillid er lav, kan man komme til at være rigtigt hård ved sig selv og acceptere ting, der burde være anderledes.
Det kan for eksempel ikke være rart for dig at ride i bukser, der er alt for små. Du er i en alder, hvor kroppen vokser og ændrer form – og selvfølgelig har du brug for, at ride-tøjet passer til din krop. Mon du har mulighed for at købe brugte ride-bukser på nettet eller i rideklubben? På den måde kan du undgå at spørge din mor om nyt tøj, hvis du har dårlige erfaringer med hendes reaktion.
Jeg håber virkeligt, at du får nogle fantastiske ride-timer uden at skulle suge maven ind – og at du køber en parfume, hvis du har lyst og penge til det. Og så håber jeg, at du ringer og taler med os eller tager fat i andre – næste gang du har brug for at tale med nogen om vægt, krop og udseende.
Måske har du lyst til at se og læse mere om, hvad andre unge tænker om dét med kroppen?https://bornetelefonen.dk/krop-og-udseende/
Kærlig hilsen BørneTelefonen