Brev
Sygdom
Hej BB
Jeg er en pige på 18 år.
Sidste år fik min far konstateret kræft i mandlerne, og mig og mine søskende var igennem et langt og hårdt forløb som vi så endelig så en ende på i sommers, hvor han blev erklæret rask. Det var meget hårdt men dejligt at det blev overstået. For et par måneder siden fik min mor så konstateret brystkræft som hun åbenbart har gået rundt med i mange år. Hun skal til at starte kemo lige om snart, hvilket i forvejen er lidt scary grundet alt det her med corona (det skal lige siges at mine forældre er skilt så jeg og mine søskende bor skiftevis hos dem i en uge af gangen)
Men ihvertfald siger lægerne at det går, selvom det ligesom sidste år, bliver en lang og hård omgang. I dag fik jeg så af vide at min farmor har fået kræft i tarmen. Det er dog kun mig, og ikke mine 2 yngre søskende der ved det. Dette har de valgt ikke at operere fordi hun er gammel og svækket, og pga faren for corona. Mit dilemma er nu hva dælen jeg skal stille op. Jeg vil gerne være der for min mor, men frygter at smitte hende når nu hendes immunforsvar bliver så dårligt. Derudover vil jeg også gerne være der for min far, der står til at miste hans mor lige om lidt. Og vi må jo ikke besøge hende rigtigt grundet smittefaren. Jeg ved ikke hva jeg skal gøre. Jeg føler mig helt hjælpeløs. Jeg har en rigtig dejlig kæreste som er god at snakke med, men han forstår ikke hvordan jeg har det tror jeg. Jeg føler også et kæmpe ansvar overfor mine søskende, og ved snart ikke længere hvordan jeg skal passe på dem. Så mit spørgsmål er, hvad skal jeg snart gøre for at hjælpe dem alle sammen. Jeg ved det virkelig ikke.
Mange hilsner fortvivlede mig
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 18 årige pige
Jeg kan virkelig godt forstå du er modløs og ikke ved hvad du skal gøre. For almindeligvis ville vi jo besøge og støtte op om vores nærmeste familie, når de har brug for det, men det har hele denne Corona pandemi, vendt grundigt op og ned på.
Samtidig er det jo også svært for dig, at være forhindret i at være der. Du sidder jo også tilbage med en masse følelser, du ikke rigtig kan komme af med. Det er dejligt at høre du har en god kæreste. Det kan være svært for mange, helt at forstå hvordan det er med sygdom tæt inde på livet. Det er det måske også for din kæreste? Bliv endelig ved at tale åbent med hinanden om, hvordan du og han har det i det her.
Der er ingen tvivl om, at I har været igennem en hård tid, der dog måske har bragt jer endnu tættere sammen. Hvis man skal se på det positive i sådan et sygdomsforløb. Jeg fornemmer en meget ansvarfuld og omsorgsfuld storesøster og datter i din fortælling, og jeg kan godt forstå du har mange tanker om det nye forløb, der snart skal igang med din mor.
Med hensyn til dine yngre søskende, så tænker jeg at jeres mor og far skal have nogle aftaler sammen om, hvordan de bedst passer på dem, midt i denne tid. Og hvordan I passer på din mor og farmor, som er særligt sårbare lige nu. Selvfølgelig er det sikkert svært for din far, at hans mor er syg af kræft. Jeg håber sådan at der er nogen der kan passe på hende, så hun får en god sidste tid. Det kan være på hospitalet, et plejehjem eller måske hospice?
Mens din mor er syg, så er det hans ansvar at få passet ekstra godt på dine søskende.
Du kan være en kærlig storesøster på sidelinjen. Måske kan I snakke med lægerne om, hvordan du evt. kan være sammen med dem begge ind imellem, uden I risikerer at smitte hinanden? Det kunne fx være en gåtur i skoven, eller ved anden naturområde. Jeg synes også, at det er vigtigt du få talt om dilemmaet her direkte med dine forældre og hører deres holdning til, hvordan du og dine søskende skal have samvær i denne særlige tid, når din mor nu skal starte behandling.
En anden mulighed jeg vil foreslå er, at du kan sætte tid af dagligt, hvor du facetimer eller skyper med din familie. Det kan fx være en time eller to, hvor I får snakket om hvordan det går, hvad I får dagen til at gå med. Du kan også tilbyde dine søskende at hjælpe dem med lektier fx? Hvad tænker du om det?
Det kan være en god hjælp til en selv, at få lavet et fast tidspunkt på dagen, hvor man snakker sammen med sine nærmeste. På den måde får man bibeholdt kontakten, uden at hele ens vågne timer går med at tænke på det. Så er der også tid til andet.
For det er selvfølgelig en svær tid for mange, når man ikke kan mødes som man ellers ville. Og for dig ekstra mange bekymringer, når flere i familien er syge. Giv dig selv lov til, at gøre gode ting for dig selv. Når du har det så godt som muligt, så får du mere overskud til at være sammen og lytte, selvom det er på afstand.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og sender jer en masse styrke i denne meget anderledes tid.
Du er velkommen til at skrive igen, hvis du får brug for det. Du kan også ringe/sms til BørneTelefonen på 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen