Brev
Skal jeg være nervøs?
Hej, jeg er en pige på 13
Og jeg skriver ind til jer fordi at jeg har brug for svar. Nu har jeg været har inde og skrive før, så jeg ved derfor også at det er en god ide at snakke med ens forældre om tingene. Det har jeg også gjort men føler ikke at det hjalp.
Så mit problem har noget at gøre med corona virusen.
Jeg har aldrig rigtigt været bange for corona virusen. Og det er jeg heller ikke nu eller måske lidt. Men jeg er kun bange for jeg ved ikke hvad der vil ske hvis jeg fik den.
Ser du jeg har et virkeligt lavt immunforsvar. hvilket også betyder at jeg jeg tit har været hjemme syg fordi mit immunforsvar er så dårligt.
Men betyder det så også jeg er i risiko gruppen? og hvor syg vil jeg så blive ? Skal jeg være nervøs for at få corona virusen?
Tak fordi du tog dig tid til at læse dette brev.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
18. marts 2020
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt, at du skriver til os, når du føler dig nervøs og savner svar. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Ja, når du har nedsat immunforsvar, så er du i risikogruppen. Det betyder, at du skal være særligt forsigtig.
Som du nok allerede har hørt, så er der nogle ting, du kan gøre:
• vaske hænder ofte med vand og sæbe
• bruge håndsprit
• hoste eller nyse i ærmet
• holde afstand til andre mennesker
Det er de generelle råd, og følger du dem, så er du forsigtig. Lige nu skulle du gerne opleve, at alle omkring dig gør, hvad de kan for at mindske smitten. Det er i hvert fald det, som statsministeren har bedt alle danskere om at gøre.
Du spørger også, hvad der sker, hvis du får coronavirus. Det kan jeg desværre ikke give dig et præcist svar på.
Vi ved kun, at mennesker med nedsat immunforsvar kan blive alvorligt syge. Nogle bliver, som du måske har hørt, så syge, at de skal indlægges på hospitalet.
Jeg ved ikke så meget om, hvordan det foregår. Jeg ved, at man giver medicin, og at nogle mennesker også får hjælp til at trække vejret med en maskine, der hedder en respirator. Dem har Danmark købt ekstra af. Jeg har ikke hørt om, at nogen børn skulle have brug for respirator.
Jeg ved også, at børn verden over ser ud til at klare coronavirus rigtig godt. Børn bliver åbenbart ikke så syge af virussen, som voksne gør.
På hospitalet er der lige nu en masse dygtige læger og sygeplejersker klar til at tage sig godt af de syge.
Danmark er heldigvis i fuld gang med at gøre flere sengepladser klar og man aflyser en masse operationer og andet, som godt kan vente. Der er også ekstra sygeplejersker og læger, som møder på arbejde.
Det gør vi i Danmark for at sikre, at de der bliver alvorligt syge af coronavirus, kan få den behandling, som de har brug for.
Der er også læger over hele verden, som er i gang med at finde ud af, hvilken medicin, som virker bedst mod coronavirus.
Det at hele verden kæmper mod denne virus, betyder også at alle verdens kloge hoveder er i gang med at finde løsninger på samme tid. Lige nu står mennesker i hele verden sammen for at klare denne her sygdom bedst muligt.
Nu har jeg prøvet at fortælle dig noget om, hvad jeg ved og samtidig nogle af de ting, som gør, at jeg synes vi har grund til at håbe på det bedste. Jeg håber, at mit svar kunne give dig lidt ro.
Hvis du gerne vil vide mere om coronavirus, så vil jeg varmt anbefale dig at se Ultra Nyt.
Du kan også ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111 eller kontakte vores chat, hvis du har brug for en voksen at tale mere med.
Kærlig hilsen BørneTelefonen