Brev
Rygning
Mine forældre har hver deres, som de tumler med lige nu og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
For omkring et halv års tid, fik min far konstateret lungekræft. Han har røget hele hans liv, han har også kol ved siden af. Min Mor ryger også. De har i lang tid prøvet på at stoppe, omkring 10 år, nok mere, har de forsøgt utallige gange at stoppe, men uden held.
Min far har det med at når der kommer noget han er nervøs over, som et svar på en scanning, så ryger han minimum en pakke om dagen. Oven i det, drikker han også ret meget.
Vi har en nabo som er alkoholiker, som han sidder inde ved et par timer om dagen og drikker med ham. Her fortiden ryger han hvert 5 minut og drikker lige omkring 10 øl om dagen.
Han bliver dummerer og dummerer at hører på i løbet af dagen, og når vi når aftentiden er han et rigtigt (undskyld sproget) røvhul! Han lytter slet ikke til os når jeg spørger om han ikke nok vil stoppe med at drikke og ryge, men han kommer bare med en latterlig kommentar. Jeg hader min far for at give os de her bekymringer.
Jeg tænker på alt det her hele tiden. Mine forældre fik mig meget sendt, så jeg har altid vidst, at jeg måske ikke ville have dem når jeg var 30. Mine forældre ved jeg er bange for at miste dem for tidligt, men alligevel fortsætter de med rygningen.
Jeg ved det her nok i sidste ende, er det jeg mister min far til, og jeg ved også der ikke går lang tid før jeg ikke har ham længere, hvis han ikke stopper det her nu. Jeg har ikke lyst til at det også skulle være min mor, som jeg mister det til om nogle år. Jeg kan ikke lade være med at frygte det værste, da jeg ved hvor skadeligt begge ting er for kroppen, især når min far har kræft i forvejen.
Min Mor har problemer på arbejdet, og er UTROLIGT stresset her fortiden. Hun bliver nok sygemeldt med det her om lidt, men problemet er at jeg ikke kan snakke med hende om min far, om hans ryge og drikke problem, før hun bare ryster på hovedet og siger til mig hun får stress af at jeg bliver ved med at nævne det.
Jeg er bange for at hun er ved at gå helt ned, og jeg vil så gerne hjælpe hende, men jeg ved overhovedet ikke hvad jeg skal gøre længere. Jeg har ingen at snakke med om det. Jeg kan blive så sur over at min far bare smider alt det væk som lægerne har gjort for ham, alle de ressourcer, som han bare smider væk hver gang han tænder en smøg.
Han begyndte for alvor at drikke mere for omkring 6 år siden, og det var så slemt på et tidspunkt at mine forældre var ved at blive skilt, og jeg sagde til min far at hvis de blev skilt, ville jeg ikke have kontakt til ham længere.
Jeg vil rigtig gerne hjælpe dem med at stoppe, og med at hjælpe min mor med hendes stress, men jeg har prøvet alt. Min mor går når nogen nævner om de ikke snart skal stoppe med at ryge, og min far han bliver sur. Jeg er så bange for ikke at have nogen af dem om ikke så længe, da jeg jo elsker mine forældre rigtigt højt!
Jeg vil gerne have dem i rigtig mange år endnu, og jeg synes bare ikke det er fair at de fortsætter med deres dårlige vaner, når de ved hvor meget det her fylder for mig. Jeg ved rygning ikke er nemt at stoppe med, men jeg har bare brug for at få at vide de i det mindste prøver.
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære fyr på 19 år
Det lyder ikke til, at det er let for hverken dig, din mor eller din far i øjeblikket. Sikke en bekymring og omsorg du viser for dine forældre. Din kærlighed til dem skinner virkelig igennem i dit brev. Jeg ser tydeligt, at du gerne vil hjælpe dem og løse deres udfordringer.
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, hvad der vil ske med din far, hvis han fortsætter med at ryge og drikke, især når han også er syg. Det har du sagt til ham, og han ikke reagerer, som du ønsker dig. Han ændrer ikke på noget, og det bekymrer dig og gør dig ked af det. Det kan jeg godt forstå, men jeg tænker, at det er et alt for stort ansvar for dig at skulle hjælpe ham.
Når der er alkoholmisbrug i en familie, så påvirker det hele familien. Det er ikke kun dit fars problem. Din mors og dit liv bliver i høj grad også påvirket af misbruget – også selvom din far ikke ønsker, at det skal gå ud over jer.
Det bliver også tydeligt, når din mor ikke kan overskue at tale om din far, og at hun er så stresset og presset på arbejdet. Jeg håber, at din mor kan tale med sin arbejdsgiver eller sin læge om, hvordan hun har det, så hun kan få hjælp til at håndtere det.
Når voksne drikker så meget, som din far lyder til at gøre, og det har varet så længe, så har de et problem, som de skal have hjælp til at løse. Det er ikke noget, du kan løse for din far. Han skal have hjælp til at holde op med at drikke af nogen, der er særligt uddannede til at hjælpe. Hvis din far ønsker hjælp, så kan han starte med at tale med sin egen læge om det, så sørger lægen for det videre forløb.
Du har helt ret i, at alkohol og rygning ikke er godt for nogen i så stor en grad. Du gør det eneste rigtige ved at forsøge at tale med dem om det – så skaber du åbenhed om deres udfordringer, som jo påvirker hele familien.
Der er også hjælp at hente for dig. Måske har du allerede hørt om Tuba? De rådgiver unge ml. 14 og 35 år, der er vokset op i familier med alkohol- eller stofmisbrug.
Du kan få rådgivning anonymt og gratis ved at chatte med en rådgiver eller deltage i en gruppechat. Du kan også skrive til brevkassen eller Ung-til-ung forummet. Tuba har lokal afdelinger over hele landet, hvor de holder drop-in møder, som er en slags foredag, man kan komme til uden tilmelding. Du finder dem her: Tuba
Du skal vide, at du langt fra er den eneste teenager, der rigtig gerne vil have, at forældrene stopper med at ryge. Dine forældre ret til selv at bestemme, om de vil være rygere eller ikke-rygere, men når man er en familie, så påvirker det jo jer alle sammen.
Du viser så stor omsorg over for dine forældre – som jeg også håber, at du kan vise dig selv. Du skriver, at du ikke kan tale om det med nogen. Jeg håber dog virkelig, at du kan bruge dit mod til at tale med nogle venner eller andre voksne, da man ikke skal gå rundt med så store ting alene.
Måske du har en ældre søskende, en moster eller faster, som du kan tale med om det hele? Du kan eventuelt vise dem dette brev, og måske med mit svar? De vil også kunne hjælpe dig med at tale med dine forældre igen om, hvor meget det hele også påvirker dig, så de forhåbentlig får lyst til at få hjælp til det, som de tumler med.
Jeg håber, at du har fået nogen idéer til, hvad du kan gøre. Hvis du har brug for en snak, så er du altid meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Det er gratis og anonymt!
Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen