Brev
Opkast! Øv, jeg har virkelig brug for jeres hjælp!
Kære bb, jeg har et problem.
I nu et år, har jeg gået rundt og kastet op. Jeg har kvalme hele tiden, og kan bare ikke holde opkastet inde! ( Jeg kan umulig være gravid, for jeg har aldrig gjort “det”, eller røget før.) Jeg prøver ikke at kaste op mere, i starten var det sådan, men så fortalte jeg min bedsteven det, og han blev ked af det, så jeg stoppede, eller det troede jeg at jeg gjorde.
Nu er det som om, at min krop har taget styringen, og at det er blevet en vane! Jeg kan ikke lade vær’ med det. Jeg har altid ligget på normal i vægt. Jeg håber i kunne hjælpe mig, uden at blande nogen ind i det. Har fortalt mine forældre lidt om det, og har sagt at jeg er stoppet med at kaste op, selvom jeg ikke har. Det begynder at gøre ondt i min hals nu. Jeg håber virkeligt, at i kan hjælpe mig! Ved ikke ellers hvor jeg skal henvende mig til.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller om dit problem med at kaste op.
Du fortæller, at du altid har haft en normal vægt, og fortsat har det. Når jeg læser dit brev, bliver jeg derfor i tvivl, om du er blevet syg, eller det handler om at du i starten ønskede at tabe dig, og så bare er blevet ved med at kaste op?
Uanset hvad der er sket for et år siden, er det ikke normalt, at man ikke kan holde maden i sig, og når du også fortæller, at det begynder at gøre ondt i din hals, tænker jeg, at du er nået dertil, hvor du har brug for at få hjælp af en læge. Det må tage meget af din energi, når du ikke kan holde maden i dig, og du må være træt, tænker jeg?
Det er super, at du tidligere har fortalt dine forældre om dit problem, måske kan du tale med dem igen, og bede en af dem om at gå med dig til lægen, så lægen kan finde ud af, hvad der kan være årsagen til, at du kaster op?
Når man har det som dig, er det let at komme til at føle sig forkert - mon du har det sådan? Den følelse er ikke rar og kan være svær at bære, og det skal du ikke gå med alene, så det er godt, at du har en ven, som du kan tale med det om. Det kan være, at der er andre, der kan hjælpe dig ud af den pine, som du er kommet i. Hvem det kan være, kan jeg ikke vide, måske mormor, din klasselærer, sundhedsplejersken på skolen, en god venindes mor - eller en helt anden?
Du er altid velkommen til at skrive ind igen - evt. på UngeChatten, eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med en anonym voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.