Brev
Min sygdom
Kære børnebrevkassen….
Jeg er en pige på 13 år. Jeg har en sygdom, det er pigment. Hvor min farve. Går væk jeg har haft det lige siden 6 år jeg bliver mehget mobbet med det, fx. Hvis jeg er uvenner med en eller der er en som ikk kender mig som taler om det. Når jeg er i byen, kigger alle folk på mig, det stresser mig meget. Har været til lægen og fået behandling men det virkede ikk Hvad skal jeg gøre …….
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du, Tak for dit brev.. Det er aldrig nemt, hvis man føler, at man skiller sig ud i situationer, hvor man egentlig ikke har lyst til at skille sig ud. Nogen gange kan det være rart, hvis man selv har valgt at gøre noget skørt med sit hår eller tage noget helt anderledes tøj på for at opnå en særlig reaktion fra andre. Men hvis man egentlig bare gerne vil blænde ind blandt andre og ikke få for meget opmærksomhed, så kan det være svært at skille sig ud. Er det lidt sådan du nogen gange oplever det med din manglende pigment i huden? Jeg tænker om det at mangle sin pigment er lidt det samme som, hvis man trækker lidt på det ene ben, har flyveører eller seks fingre på den ene hånd eller noget helt fjerde, men noget hvor andre måske lægger mærke til det og lige kigger en ekstra gang, når de går forbi én.. Men hvor det overhovedet ikke har noget at gøre med hvem og hvordan, man er som person.
Man kan måske også selv føle at folk lægger mere mærke til det end de egentlig gør, fordi man ser at de lige kigger.. Måske kan meget tynde eller meget tykke mennesker føle det lige sådan? Måske er der faktisk rigtig mange mennesker, som af den ene eller anden årsag, føler at folk bemærker deres udseende, mere end de bemærker personen bag udseendet.. Tror du det? Kender du nogen som måske kunne have det på samme måde? Hvor det ville være muligt at spørge dem, hvordan de oplever det, at folk kigger en ekstra gang? Jeg kender ikke til, om der er noget, man kan gøre ved det, det er din læge, som skal hjælpe dig med det.. Men når du spørger direkte, hvad du skal gøre, så tænker jeg, at det måske kunne handle om, at du med tiden accepterer den side af dig selv, som en del der er med til at forme dig og gøre dig til lige præcis den helt unikke person, du er.
Det kan godt være svært og det kan måske også tage lang tid, men det er lykkedes for rigtig mange at nå til en accept af, at sådan er jeg og det kan jeg ikke lave om på, så kan jeg lige så godt prøve at leve med det og måske fokusere mindre på det.. Nogen gange kan det være en stor hjælp at tale med enten én du har tillid til og som er god til bare at lytte eller at tale med en psykolog om det. Det behøver ikke være et langt forløb, men et par samtaler kan måske sætte nogle ting på plads indeni dig, så det bliver en nemmere vej for dig. Til sidst får jeg lyst til at sige, at hvis du stadig oplever at blive mobbet med det i skolen, så kan det være en god idé at inddrage den lærer du har det bedst med. Det er lærerens ansvar at alle elever trives og har det godt og trygt i skoletiden, så hvis der er noget, som du bliver ked af eller synes ikke er i orden, så vil det være rigtig godt at få det sagt til en voksen, som kan hjælpe dig videre med det.
Det er ikke okay at drille eller mobbe, lige meget hvad det er, man driller med. Måske kan dine forældre også være med til at hjælpe dig med at få tingene ændret ovre i skolen ved at de taler med en af lærere derovre. - Det tror jeg ville være rigtig godt, hvis de kunne...Hvis du kunne tænke dig at tale om det med en anden, førend du henvender dig til dine forældre eller skolelærer, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116 111 og tale med en af rådgiverne dér. De bedste ønsker for dig
fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.