Brev
Jeg har kønsvorter
Hejsa.
Jeg er en dreng på 13 år
og jeg har lige fundet ud af at jeg har kønsvorter,
tør ikke sige det til nogle fordi det er mega akavet…
aner ikke hvad jeg skal gøre hjælp mig!!!!!!!!
P.S. Jeg har ikke haft sex før…
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 13 år,
Tak for dit brev. Det er flot, at du har mod til at skrive til os om din bekymring. Jeg kan godt forstå, at du føler dig usikker på hvad du skal gøre. Jeg vil komme med et par forslag, så du kan få hjælp.
Først vil jeg sige til dig, at kønsvorter oftest overføres ved seksuelt samvær. Men i meget sjældne tilfælde kan man blive smittet, hvis man f.eks. bruger et urent håndklæde, hvor der er kønsvortebakterier på. Er du mon sikker på, at det er kønsvorter? Jeg tænker, at det eneste rigtige at gøre, selvom det godt kan være svært, er at gå op til din læge og få ham/hende til med sikkerhed at sige, om det er kønsvorter. Hvis det er kønsvorter, er det vigtigt, at du får noget creme, så det kan gå væk. Det går desværre ikke væk af sig selv. Kønsvorter er ikke farligt, men de smitter og skal behandles.
Jeg ved godt, at det måske kan være lidt svært at gå til læge med dit problem, men kunne du tage en ven eller en af dine forældre med til lægen og så lade dem sidde i venteværelset, mens du er inde ved lægen. Det kan måske give dig lidt tryghed at have nogen at følges med. Du skal vide, at det er helt normalt for lægen at kigge på den slags vorter og andre kønssygedomme, det er ikke spor akavet for ham.
Du har også muligheden for at gå til skolelægen, hvis I har en sådan på din skole. Hvis du ikke ved, hvor du kan finde skolelægen, kan du altid spørge din lærer.
Jeg forstår godt, at du føler det er akavet. Tit er tanken om lægen meget værre end virkeligheden, så jeg håber, at du kan finde lidt mere mod og få besøgt lægen.
Har du brug for at snakke mere om det, kan du altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen