Brev
Far er paranoid
Hej min far og bonus mor er blevet helt og aldeles paranoidei forhold til corona.Min far er i riskiozonen men jeg syntes stadig at han er alt alt for parnoid. Han tvinger mig nærmest til at sprit af 5+ gange om dagen.
Han bliver ved med at tale om hvor vigtigt det er at vaske hænder altså ikke bare en frendtlig reminder men en konstant snak om det. Jeg er skilsmisse barn og da jeg kom fra min mor for nogle dage siden tog han min hånd og fyrede sprit på. Og forhørte mig nærmest om vi har været udenfor.
Min mors mand arbejder og det blev han så mega sur over. Hjælp hvad skal jeg gøre er bange for at briste.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år                                                                                                                                                                                                           27.4.20
Det er meget forskelligt, hvordan vi mennesker reagerer på myndighedernes retningslinjer. Nogle er meget strikse, mens andre er mere stille og rolige. Og begge parter kan sagtens gøre tingene rigtigt. Bare på hver deres måde.
Man kan meget let komme til at træde ved siden af, hvis man støder ind i nogen, der er meget strikse. De er nemlig ikke blege for at sætte én på plads, så de får det til at se ud som om, at man er ligeglad og ikke tager hensyn.
Sådan noget er rigtig ubehageligt, når man selv ved, at man gør sig rigtig megen umage for at gøre det så godt, man kan – både af hensyn til én selv og til omgivelserne.
Det kan føles meget uretfærdigt og næsten som et overgreb, når andre tvinger én til at gøre mere og samtidig skælder én ud for noget, andre gør.
Jeg tror helt klart, at din far er rigtig bange for at blive smittet, og for de konsekvenser det kan medføre.
Når man bliver bange, så bliver man nogle gange meget opmærksom på de ting, man synes, at andre gør forkert eller bare ikke gør godt nok.
Man bliver så opmærksom på at beskytte sig selv, at man kan blive helt stresset af det. Og når man er stresset, har man en tendens til at reagere lidt for voldsomt uden at være klar over det.
Jeg tror, at det er dét, din far udsætter dig for.
Jeg tror ikke, at han opdager, hvordan det påvirker dig. Det er fordi, at hans egen frygt fylder det hele.
Det er sandsynligt, at han ikke vil kunne se, at han måske griber situationen an på en lidt for aggressiv måde, hvis du siger det til ham – fordi han nok er 100% overbevist om, at han har ret. Derfor kan det ikke betale sig at gå i diskussion med ham om det, tænker jeg.
Men jeg synes godt, at du kan sige til ham, at du ikke vil tage stilling til, hvad din mors mand gør eller ikke gør.
Det er ikke noget, din far skal “skælde” dig ud for.
Du kan jo ikke gøre for det. Din far kan selv tage en snak med ham, hvis han finder det nødvendigt.
Når du er hos din far, er du nok nødt til bare at acceptere omfanget af afspritning og håndvaskeri, selvom du føler, at det er for meget.
Hvis det er en regel hos ham, så må du gøre dét, han beder dig om. Så slipper du også for ufred.
Tror du ikke, at han bliver mere rolig, hvis han kan se, at du gør der umage med at følge hans regler, hvad det her angår?
Hvis man som din far er i risikogruppen, så er man reelt bange, og der tror jeg, at vi andre bare skal respektere og tage hensyn så godt, vi overhovedet kan. Også selvom at vi tænker, at de godt kunne tage det lidt mere roligt.
Frygt og bekymringer kan være en umulig ting at diskutere med folk, der har disse følelser. De er fyldt op af dem, så der ikke er plads til så meget meget andet. Og det kan være meget svært at sætte sig ind i de følelser, når man ikke selv har dem.
Frygten eller måden at takle frygten på går forhåbentlig over igen, men indtil da må du prøve at samarbejde, selvom du føler, der er for meget. Det vil være den nemmeste måde at holde ud at være i det. Forstår du?
Kærlig hilsen
BørneTelefonen