Brev
Er der noget galt med mig?
Hej Bb
Jeg er en pige på 13 meget snart 14
Men har på det seneste har jeg haft det vildt underligt..
Mit hjerte slår virkelig hurtig, og har haft noget stikken i brystet.. Men er det bare på grund af vokseværk eller?
Men har også haft vildt ondt i maven, sådan lige nede under navlen.. Men kan det bare skyldes menstruation?
Har også haft svært ved at trække vejret nogle gange men det er altid gået væk efter 30 sek + jeg har kvalme..
Og jeg fryser hele tiden og jeg ryster hele tiden,
Skal lige siges at jeg har haft astma siden jeg blev født men slap af med det da jeg var 12, kan det bare være det der er kommet tilbage eller?..
Håber virkelig i vil hjælpe:l
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på næsten 14 år.
Tak for dit brev ind til BørneBrevkassen, det er rigtigt godt du skriver hertil og fortæller om hvordan du har det. Når jeg læser dit brev, forestiller jeg mig, at du måske går og er bekymret over, om der er noget galt med dig eller om du fejler et eller andet.
Jeg ved fra andre børn og voksne der i en periode har gået og været bekymret over noget, at de nogle gange oplever det hele bliver værre, jo mere de går og spekulerer, kender du det?
Ud fra et brev, kan jeg desværre ikke give dig et nøjagtigt svar på, hvad det præcis er du mærker i din krop. Det er helt korrekt at når man som du er teenager, sker der en masse med kroppen, som kan give forskellige symptomer, såsom spændinger og det er også helt korrekt at man kan få smerter i maven omkring menstruation. For at du kan få et mere præcist svar, vil jeg opfordre dig til at tale med en voksen om, hvordan du har det. Mon du har talt med dine forældre om, hvordan du oplever din krop reagerer for tiden. De ting du beskriver, er alt sammen noget der ikke lige kan ses for andre. Derfor tænker jeg, du må sætte ord på, hvordan du oplever din krop reagerer.
Måske har du tidligere talt med dine forældre, om hvordan du har det. Men jeg tænker alligevel, at det kan være en ide for dig, at tale med dem igen. Hvad tænker du om det forslag?
En anden mulighed for dig, kan være at tale med din skoles sundhedsplejerske. Sundhedsplejersken er ikke læge, men ofte kan en sundhedsplejerske være god til, at lytte til hvordan børn oplever forskellige ting. Måske kan hun give nogle gode råd til dig, er det en ide for dig?
Måske det kan give dig lidt tydeligere svar og mere ro, hvis du får en snak med din læge. Lægens telefonnummer står på dit gule sygesikringsbevis. Måske vil det være rart for dig, at have en af dine forældre med, kan du tale med dem om det?
Du er selvfølgelig også meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om, hvordan du bedst kan gribe det an.
Mange kærlige Hilsner
BørneTelefonen.