Brev
Depression?
Kære børnebrevkasse..
Jeg har nogen problemer som fylder rigtig meget i mig, og jeg skal prøve at forklare det så godt jeg kan, selvom det er svært. For nogen uger siden slog jeg op med min kæreste, vi havde kommet sammen i 3 måneder. Han var sød nok, og forstod det jeg mente og sagde. Han er meget klog, men uden at være nørdet. Ingen er jo perfekte, og det gælder også ham.
Han var begyndt at se ned på mig.. Det kunne for eksempel være at han ikke sagde tillykke når jeg havde fået en god karakter, men i stedet sagde “det fik jeg også i sidste uge”. Han synes han var bedre end mig, også selvom jeg prøvede at forklare ham at alle var lige gode. Jeg blev træt af det, og det var grunden til jeg slog op. Vi er bare venner nu, og det er også helt fint.
I perioden efter jeg slog op (de seneste 3 uger) er mine veninder også begyndt at blive anderledes overfor mig. 2 af pigerne fra min klasse, som begge er mine gode veninder, er begyndt at holde mig lidt udenfor, og nogengange lader de som om jeg ikke er der.  Mine forældre skændes meget i øjeblikket, og jeg prøver at blande mig udenom, men det er bare som om at de også overser mig, når jeg er rigtig ked af det.
De ting jeg har fortalt om, lyder måske ikke som et problem, men jeg er en meget sårbar pige, og jeg bliver nemt ked af det. Jeg prøver på at være glad det meste af tiden, og jeg griner også tit, det går bare ikke helt ind i hjertet så man føler sig glad…
Jeg kan ikke fortælle folk hvordan jeg har det, for jeg ved det ærlig talt ikke selv. Hver aften græder jeg, fordi jeg føler mig usynlig eller overset. Jeg læste lidt på nettet om depressioner, og der står at det er både miljøet og gener der gør at man får en depression. Min far tager piller mod depression, og man kan tydeligt mærke på ham at det hjælper.
Hvis det er en depression jeg har, kan jeg så også få piller mod det? Håber virkelig du vil prøve at forstå mit problem, da jeg er virkelig ked af det.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære duTak for dit brev, hvor du prøver, at beskrive de svære ting, der sker i dit liv lige nu. Jeg kan godt forstå, du føler, dit liv er svært, og at du føler dig overset og svigtet. Du har lige slået op med din kæreste gennem 3 måneder, hvilket jeg ud fra din beskrivelse godt kan forstå. Det virker nærmest som om, din kæreste har oplevet jeres forhold, som en konkurrence, hvor han tror, at dine præstationer skal måles i forhold til hans egne. Måske er det ikke, fordi han ser ned på dig, måske er han bare typen der ”måler” og sammenligner alt, for på den måde, at få bekræftet, at han er den klogeste, den dygtigste? Ligegyldig hvad hans bevæggrunde har været, så kan jeg godt forstå, at du har slået op med ham. Det er som regel ikke frugtbart med et forhold, hvor man ikke kan glædes på sin kærestes vegne. Men godt at I stadig er gode venner...Du skriver, at dine veninder, er begyndt, at lægge afstand til dig eller helt overse dig. Dette er sket efter du har slået op med din kæreste og jeg tænker på, om det mon kan skyldes, at dine veninder har et tæt forhold til din kæreste? Kan det være, fordi de ikke synes det er ok, det du har gjort? Kan det skyldes, at de savner din fortrolighed og synes, du har været for fraværende i jeres venskab? Eller savner de mon dig, dit venskab, din fortrolighed? Det er slet ikke sikkert, at nogen af mine gæt er rigtige; men jeg tænker, du måske skal tale med dine veninder om dine fornemmelser? Tror du de oplever jeres venskab, som du oplever det? Måske oplever de ikke, at de afviser og udelukker dig? Så måske skulle du prøve, at konfrontere dine veninder med dine tanker og fornemmelser? Tror du, du kunne være ærlig og fortælle dem, hvad du fornemmer? Hvis du kan skulle du måske også overveje at fortælle dem, at du for tiden har det rigtig svært, og at du lige nu har brug for deres støtte..?Du skriver også at dine forældre skændes meget for tiden og at din far bliver behandlet for en depression. Jeg tænker, det må være svært for dig, at overvære og være i din familie i øjeblikket. Måske er det fordi dine forældre, har det svært for tiden, at de overser dig? Men jeg synes ikke, det er i orden, at du skal gå rundt med den følelse, så faktisk vil jeg opfordre dig til at få snakket med nogen om det...Du beskriver dig selv som en sårbar person, men når jeg læser dit brev, ser jeg også en fornuftig, meget velformuleret pige, der har en god forståelse for det, der sker i sit liv. Jeg tænker, det ville være godt, hvis du kendte en voksen, som du havde tillid til og som du kunne tale med om det, der sker i dit liv lige nu. Det kunne være en fra din familie eller din lærer?Jeg kan ikke fortælle dig, om du lider af en depression eller ej, det må din læge tage stilling til. Men umiddelbart så tænker jeg, at det er meget naturligt, at blive trist og ked af det, når livet er svært. Måske vil det hjælpe dig, hvis du fik mulighed for at fortælle om dine tanker og bekymringer til en person, du kunne stole på? Du spørger til om du evt. kan få medicin mod depression, hvis det skulle vise sig, at du led af det. Det kan jeg ikke svare dig på, da jeg ikke er læge, men jeg mener, at lægerne generelt er tilbageholdende med at give børn og unge under 18 år den slags medicin. Dels fordi det ikke ser ud til at virke på samme måde som hos voksne, dels fordi man endnu ikke kender til alle langtidsvirkningerne.Hvis ikke du kender nogen, du kan tale med, så kunne du måske ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis og du kan være helt anonym. På BørneTelefonen kan du tale med en rådgiver om, hvad du måtte have ”på hjerte”, det giver tit et bedre overblik over ens mulighederJeg ønsker dig alt mulig held og lykke fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.