Brev
Coronadød.
Hej bt. Har en fætter på 8 år som er meget syg, og ikke bare lidt syg. I 2018 var han i disneyland med hans søskende og forældre med Make A Wish.
Siden hans storesøster, min kusine, blev født et år efter mig har vi været uadskillige. Vi har lavet alt sammen, fået huller i ørerne, været på ferie, malet en garage, passet et lam, ja, et lam. Vi har lavet ret meget alt sammen, og sådan har det altid været.
Syntes det er rigtig nederen at vi ikke kan være sammen mere, fordi vi er bange for at min fætter får corona da han nok ikke overlever. Savner hende rigtig meget, men kan godt forstå hvorfor hun ikke må være sammen med nogen.
Får nogen gange mareridt om at min fætter får corona og dør, og har talt lidt med mine forældre om det.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Hvor er det godt, at du har skrevet et brev ind til os. Jeg kan læse, at du og din kusine er virkelig gode veninder og nærmest uadskillelige. Det må være dejligt, at være så tæt med sin kusine. Derfor kan jeg virkelig godt forstå, at det er svært, at du ikke kan se hende for tiden. Vi håber alle, at der ikke går så lang tid, før vi alle må samles igen og se dem vi holder af.
Jeg kan læse, at du heldigvis godt ved, hvorfor du ikke må ses med din kusine for tiden. Det er jo nemlig fordi, at din syge fætter ikke må blive smittet. Det giver jo rigtig god mening, selvom det stadig er rigtig svært. Det er for at beskytte din fætter, at i ikke må ses.
Det lyder meget skræmmende, at du har mareridt om at din fætter dør. Hvor er det godt, at du har snakket lidt med dine forældre om det. Hvad mon de har sagt til det? Ofte kan det være en god idé, at snakke med sine forældre flere gange, om noget som fylder meget. Mon du har snakket med dem flere gange? Fortalt dem, hvad du er bange for (med din fætter) og at du savner din kusine?
Jeg tænker lidt på, om du og din kusine har prøvet at ”være sammen” over telefon eller computer? Måske i kan lave en aftale om, at i ringer sammen hver dag/et par gange om ugen, hvor i ser hinanden på video? Så er man ihvertfald sikker på, at i får snakket lidt sammen. I kan også aftale, at i begge to sætter den samme film/musik på, og så ringe sammen med video? Så kan i snakke sammen om filmen. Selvom det ikke helt er, som når man er i samme rum, så kan det sikkert stadig blive super hyggeligt. Måske du selv har flere ideer til, hvad i kan lave sammen på video?
Mange unge har mange spørgsmål til den her coronavirus. Nogle har forældre, som kan fortælle og svare lidt på ens spørgsmål, men det er ikke alle. Hvis du nu er i tvivl om noget, så vil jeg anbefale dig at tjekke vores side ud på BørneTelefonens hjemmeside, hvor vi besvarer rigtig mange spørgsmål. Se her: https://bornetelefonen.dk/corona-virus-spoergsmaal-og-svar-til-boern/
Vi har også lavet en video, som forklarer lidt om det hele. Den kan du se her: https://www.youtube.com/watch?v=uJ6_8nwxbFI&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3O53U_mJRLwVlPXqhJdDejEB3ihjap07qpCr6U4caHHdVVG57t63vHrS8
Jeg håber sådan, at du finder på noget hyggeligt at lave med din kusine over telefonen/computeren, imens i venter på at kunne ses. Husk at brug dine forældre, hvis du får svære tanker. Du har allerede været modig og snakket lidt med dem. Jeg er sikker på, at de gerne vil snakke mere med dig, hvis du har brug for det. Ellers ved du nu, at du altid kan ringe til os!
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen