Brev
altid vred
hej BB
jeg ved ikke hvad emne det her skal gå ind under.
jeg er 13 år gammel pige som skal til at gå i 7. skal flytte skole der.
i min nuværende klasse er de vandt til at hvis de irritere mig lidt så bliver jeg meget vred og voldelig så ved de at jeg ikke mener det på nogen måde og at de bare skal komme væk.
jeg har social angst og er ikke god med nye mennesker.
jeg er næsten altid vred/irriteret og ked af det/trist.
kan man have en vredes-depression? agtig.
og hvis jeg bliver vred kan jeg ikke styre det og jeg ville bare smadre et eller andet. her er mine spørgsmål
-kan man have en vredesdepression?
-hvordan skal jeg sige det til min nye klasse?(det med at jeg nemt bliver vred og irriteret)
-hvordan kan jeg styre det?
det er kun min kusine der ved at jeg har det sådan og har cuttet før
også en der går en klasse over mig
hilsen mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige.
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind. For det lyder ikke som om, at det altid er så nemt at være dig.
Det er flot, at du kan se indad og fornemme, at du har nogle sider, som du kan mærke, at du gerne vil forstå noget bedre, blandt andet så du kan få en lettere overgang til din nye klasse. Og det er rigtig flot, at du beder om hjælp til at håndterede det. Det kan nemlig være svært at stå alene med.
Du stiller tre gode spørgsmål. Jeg vil her forsøge at svare:
Du spørger, om man kan have en vredesdepression. Når man har en depression, så kan man godt reagere med vrede og irritation. Om du har en depression, kan jeg ikke sige ud fra dit brev. Det er noget, som en læge eller psykolog kan hjælpe med at undersøge. Det kan også være, at der er nogle andre årsager til vreden, som en læge eller psykolog kan hjælpe dig med at finde ud af. Vreden er jo en god følelse at have, fordi den fortæller dig, at der er noget du ikke kan lide. Men man kan måske have brug for hjælp til, at få den til at fylde mindre og ikke reagere med vold.
Ville det være en mulighed for dig, at tage din mor eller far med til lægen og fortælle om, hvordan du har det? Hvis lægen mener, at du kunne have en depression, så kan din læge hjælpe dig med at få den rette hjælp.
Du spørger om, hvordan du skal sige det til din nye klasse. Jeg synes, at du skal starte med at tale med din nye klasselærer om, hvordan du har det. Så kan han eller hun hjælpe dig med at fortælle det til dine nye klassekamarater, hvis I bliver enige om, at det er en god idé. Måske kan dine forældre også hjælpe dig med at tale med læreren?
Du spørger, hvordan du kan styre det. Det kan du også tale med din læge om, at du gerne vil. Din læge kan hjælpe dig med, at komme i kontakt med nogle voksne som kan give dig noget hjælp til, hvordan du kan styre din vrede. Det kunne måske være et fint mål her i sommerferien, at få talt med din læge? Du kan også se, om det er muligt at komme til at tale med sundhedsplejersken, eller en vejleder på din nye skole. De kan også tale med dig om, hvordan du har det.
Til sidst nævner du, at du også har cuttet. Jeg tænker, at det måske kan hænge sammen med vreden og de andre følelser. Cutting er ofte et tegn på, at der er noget, der er svært at overskue alene. Giver det mon mening?
Jeg håber, at du har på mod at tale med en voksne om at få noget hjælp og støtte. Og så ønsker jeg for dig, at du får en rigtig god skolestart.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen