Brev
stresset i skolen
Hej, jeg er en pige på 13 år.
Jeg har det meget stresset i skolen synes jeg, og her for tiden har vi haft meget gruppearbejde og der har jeg følt mig virkeligt presset fordi alle i min gruppe forvente alt for meget af mig.
Jeg er også bange for at de bliver sure på mig og at jeg ikke har gjort det godt nok. Og det fører mig til at blive sur og så begynder jeg at snakke grimt til folk, men det har jeg slet ikke lyst til.
Og jeg kan også mærke det på min krop (tror jeg), at jeg bliver hurtigere træt, får meget mere uren hud osv.
Jeg håber i har nogle gode råd til mig 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig
Hvor er det godt, du skriver ind, for jeg kan se, at det her er noget, du tænker meget over.
Du beskriver meget klart, hvad der sker i dit liv for tiden, og jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe dig.
Her på BørneTelefonen er der mange børn og unge, der skriver eller ringer ind, fordi de føler sig stressede. Stress kan komme fra mange forskellige ting, men én ting er helt sikkert – det føles ikke rart.
Og når man føler sig stresset, kan man nemt komme til at reagere på en måde, man egentlig ikke har lyst til, som f.x. at blive sur og sige noget grimt til andre. Det er rigtig godt, du er opmærksom på det – det fortæller mig, at du bekymrer dig om andre.
Det er også helt normalt, at når man er stresset, så kan det påvirke ens krop. Det er derfor, mange oplever, at de får ondt i maven, flere bumser, eller bliver hurtigere trætte. Det lyder som om, det du oplever, er en meget naturlig reaktion til den stress du oplever.
Det at du selv kan mærke, at du føler dig stresset er faktisk en virkelig god ting at kunne. Det viser, at du kan mærke, når noget ikke er helt som det skal være, og at du gerne vil have det bedre. At du derudover har skrevet til os for at få hjælp viser, at du har en indre styrke og det er virkelig sejt!
Du beskriver, at det er i skolen, du føler dig stresset. Du føler et pres fra de andre elever i din gruppe, fordi de, som du skriver, forventer for meget af dig. Det lyder også som om, du måske forventer ret meget af dig selv?
Når man arbejder i grupper i skolen, er det meningen at alle skal hjælpe til med gruppe arbejdet. Det er ikke fair, hvis én elev kommer til at lave det meste af arbejdet eller føler sig presset af de andre. De andre skal ikke presse dig. I skal være sammen om arbejdet, og alle skal lave noget.
Jeg tænker om de andre elever måske synes, at du er ret god til det I laver? Kunne det tænkes, at det er derfor, de forventer så meget af dig?
Jeg tænker også lidt på, om de andre elever i din gruppe mon ved, at de lægger et pres på dig? Og at det får dig til at føle dig stresset? Nogle gange er os mennesker ikke klar over, hvordan det vi siger og gør kan påvirke en anden person.
Måske kunne du prøve at snakke med de andre i din gruppe og fortælle dem, at når de forventer så meget af dig, så får det dig til at føle dig presset og stresset? Så kan det være, at de stopper med at lægge så stort et pres på dig?
Hvis du ikke føler, du helt har mod på at sige det til de andre elever i gruppen endnu, så kunne du måske prøve, at snakke med en anden person i dit liv, som du stoler på? Det kunne f.x. være en veninde, en af dine forældre, eller måske en lærer, du godt kan lide. Mon du kan komme i tanke om nogen?
Det kan være utroligt rart at fortælle andre, hvordan vi har det, specielt når vi går rundt og bærer på et problem selv. Så kan det tit løfte presset lidt. Det kan også være, nogle af dem selv har oplevet at føle sig stresset på et tidspunkt i deres liv og kan forstå, hvordan det føles.
Udover at snakke med nogen, så er der mange andre ting man kan gøre, der kan hjælpe på stress. Motion, at få en god søvn og at spise sund mad er tre ting, som får mange til at føle sig bedre tilpas og mere afslappede. Dybe vejrtrækninger er en anden teknik, som hjælper rigtig mange, når de føler sig stressede. Her er en vejrtrækningsøvelse du kan prøve, hvis du har lyst. Måske du kunne prøve nogle af de her ting, og se om de hjælper?
Jeg giver dig også lige et link til BørneTelefonen’s stress guide. Her kan du finde mange flere gode råd og videoer om det at føle sig stressset eller presset.
Jeg håber, at mit brev og rådene jeg har givet dig hjælper. Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive til os igen her på BørneTelefonen eller ringe til os på 116111, hvor der altid sidder en voksen klar til at tale med dig. Så kan vi sammen prøve at finde ud af, hvordan du får det bedre.
Mange kram fra
BørneTelefonen