Brev
Stress
Hej BørneTelefonen, jeg er en pige på 12 år.
jeg er begyndt noglegange om aftenen at blive ked af det og bare ligge og græde for migselv på mit værelse, forde jeg ikke kan orverskue at jeg skal i skole, men det er ikke bare sådan at jeg ikke gider, men jeg kan bare føle at jeg er utryg ved at skulle i skole.
Jeg kan også når jeg er i skole få nogle små anfald vor jeg bare kan blive stresset at alle de mennesker der er omkring mig og så bare side i et hjørne og græde, og bare føle at jeg bare vil gå hjem, eller ikke komme til time.
Men jeg ved ikke hvordan jeg skal forklarer det til min mor, forde det lyder som om at det er noget der bare går orver men det føltes 100 gange værere end det lyder, men ved ikke hvordan jeg skal forklare det til mine forældre det.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12år!
Hvor er det godt du skriver ind til Børnetelefonen. Jeg kan læse du er ked af det og at du ligger og græder for dig selv. Det er ihverfald ikke sådan du skal have det. Du skriver du ikke kan overskue at skulle i skole, og du føler dig utryg det må ikke være rart at have det sådan.
Du skriver også du får anfald og bliver stresset når der er mange mennesker omkring dig og du sidder og græder over i hjørnet og føler du heller vil hjem. Ja det kan jeg da godt forstille mig det føles meget værre, end det lyder.
Det her skal du selvfølgelig have hjælp til søde dig. Det er bestemt ikke noget du skal gå alene med. Jeg vil gøre alt for at hjælpe dig. Jeg vil give dig nogle forslag til, hvad du kan gøre, og hvordan du siger det til dine forældre.
Du skal starte med at sige det til dine forældre, hvis du har mod til det. Jeg kunne forstille mig der kan være mange ting, du går rundt med, så derfor skal du sige det til dine forældre, så de kan hjælpe dig.
hvordan : Du skal fortæl dine forældre hvordan du har det. Fortæl at du er utryg og på hvilken måde du er utryg. Fortæl dem du græder og føler dig stresset af mange mennesker. Jeg kan forstille mig det kan være svært at sætte ord på. Du kan derfor få hjælp ved at ringe til børnetelefonen på 116111 hvor der sidder nogle voksne der kan hjælpe dig , med hvad og hvordan du skal sige det.
1. Når du så har sagt det til dine forældre, kan i sammen tale med din klasselærer som du er tryg ved  og fortælle din klasselærer, hvordan du har det.
2. Somme tider skriver børn og unge, fordi de mangler nogen, de kan tale med om dét, der fylder. Måske er det fordi, de mangler ideer til, hvem de kan tale med og åbne sig for? Her er nogle ideer og forslag til, hvem du kan tage fat i og hvordan du kan få startet en samtale om, at du faktisk er ret stresset:https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Jeg håber sådan det har givet mening det jeg har skrevet?
Du er super sej , at du ha skrevet ind for at få hjælp til det, der er svært hos dig lige nu.
De kærligste hilsner fra Børnetelefonen