Brev
Pls hjælpe vil bare dø
1.Hej bt  jeg lige side jeg har vært lilie har jeg haft vrede anfald og jeg har kommet på sygehuset men har den stadig jeg har slået min mor  og far mest mor op til jeg var 13  og jeg kan ikke styre mig
jeg vil bare Væk fra det hele jeg er sur var dag og siger virkelig grimme ting til dig vil ønske du var død   og jeg har det dårligt vil ikke sorge dem jeg ønsker bare jeg var væk fra alt  for jeg har mester min følse elsker kan ikke mærke jeg elsker nogen kun en af min venner og min lidt min fætter  plejer altid at være så glad for ham
er glad i skole sur og ked af det der hjemme jeg græder hvar nat vil bare flytte væk men vil også være sammen med min 8 årig fætter og vis jeg går væk fra min familie må jeg ikke være sammen med dem mere  har ikke lyst til at snakke med andre folk om det her ene jer
PS det er min pleje familie  og jeg vil ikke kunne kontakte min fætter.
2.Min søster er 2.os sur på mig fordi mig og min bror har været sammen forkert ikke sex men næste han siger det min skyd med det er det ikke det er os begge det sket nogen gang min pleje foræder ved det godt
med har haft det skidt i nogen år nu  og er begyndt at ikke at spise maget
men pls ikke sig noget til min forældre om nummer 1
De ved god nummer 2
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er godt, du skriver. Når vi har det skidt, er det vigtigt, vi taler med nogen om det.
Der er vist flere ting, som er svære lige nu.
Du skriver, at du gerne vil væk fra alt. Jeg har talt med mange unge, som fortæller, de får lyst til at komme væk, når det hele er rigtig svært.
De unge fortæller, at de bliver så desperate efter at komme væk, at de godt kan få selvmordstanker. Nogle kan også godt få tanken om at løbe hjemmefra. Er det mon sådan, du også får det?
Hvis det er sådan, så forstår jeg det godt. Det er rigtig naturligt at få de tanker, hvis du har det rigtig svært. Men der er andre muligheder for at få hjælp. Dem vil jeg gerne fortælle dig om.
Du skriver, at du kommer til at sige grimme ting til din mor og far. Men du vil ikke såre dem. Det fortæller mig, at du er en kærlig pige. Du har brug for hjælp til at få det bedre og blive mindre vred.
Når vi bliver vrede, så går det tit ud over dem, som er allertættest på os. Vi kommer til at sige og gøre ting, som vi fortryder bagefter.
Jeg kan læse, at du bor med din mor og far, som er din plejefamilie. Jeg tænker, at du har prøvet at snakke med dem om det, der er svært.
Lige nu græder du hver nat og vil gerne flytte væk. Derfor kan det være svært at tale om at finde løsninger. Jeg tænker, at der er nogle andre, der skal hjælpe jer med det. Kunne det ikke være rart?
Jeg vil gerne fortælle dig om BørneTelefonens bisiddere. En bisidder er en sød voksen, som er din støtte. En bisidder kan hjælpe dig med at snakke med dine plejeforældre og din kontaktperson om, hvordan du kan få det bedre.
Bisidderen kan hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. Du kan også snakke med bisidderen om din bror, og at du ikke spiser så meget. Det vil bisidderen gerne snakke om.
En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for.
Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.
Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen og se den her video om en anden ung pige, der har fået hjælp af bisidderne: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår
Jeg vil også gerne fortælle om De Anbragtes Vilkår
Det er et sted, hvor du kan mødes i netværksgrupper med andre børn og unge, som er i en plejefamilie. Det kan være rart at snakke med nogen, som har prøvet lidt det samme som én selv. Det kan være en lettelse at vide, at man ikke er alene. Kunne du have lyst til at være i en netværksgruppe?
Det er så sejt og modigt, at du har skrevet til mig!
Jeg tror på, at du kan bruge det mod til at ringe til bisidderne og De anbragtes vilkår. Det er gode voksne, som gerne vil hjælpe.
Du kan også ringe til os på 116111, hvis du gerne vil snakke lidt mere først.
Jeg sender dig kærlige tanker og et stort knus fra BørneTelefonen
Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro
Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.
Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?
Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.
Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.
Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.
Føler du dig presset?