Brev
jeg er et dårligt menneske
Hej. Jeg føler mig som et dårligt menneske.
Idag var jeg i shoppingcenteret i min by, alene. Og da jeg kom ind i en butik, stjal jeg nogle ting. Som var virkeligt dumt gjort af mig. Inden jeg kom ud af butikken, kom der en medarbejder op til mig og sagde at han ville ringe til politiet.
Jeg skulle snakke med politiet og jeg skulle ringe til min mor, så hun kunne hente mig. Begge mine forældre var på arbejde som normalt.
Og efter min mor kom, blev hun rigtig rigtig ked af der og skuffet. Som jeg forstår 100% jeg ved ikke hvad der gik af mig men jeg stjal nogle små ting, for ingen grund. Det er nu forbudt for mig at gå ind i den butik i et år. Og kommunen skal snakke med mig tror jeg. Min mor og far græd rigtig meget.
Jeg er virkelig ked af det og ville ønske jeg aldrig gjorde det. Og det værste er at for nogle måneder siden gjorde jeg noget andet jeg ikke skulle have gjort og fik snakket med dem og jeg lovede at jeg aldrig ville lyve eller gøre noget sådan igen. Men det gjorde jeg jo idag. Som jeg virkelig fortryder.
Mine forløber har virkelig meget stress for tiden, og jeg vil gære alt for at stoppe det. Men jeg ved ikke hvad der skete idag men jeg gjorde noget jeg aldrig skulle have gjort. Min mor og far vil slet ikke kigge eller snakke med mig. Og de sagde endda at de ikke stoler på mig mere.
Jeg er virkelig ked af der og jeg er et virkelig dårligt menneske. Jeg vil gerne rette op på mine fejl og blive et godt menneske. Men jeg ved ikke hvordan. Jeg føler hver gang jeg vil gøre noget godt, er jeg for doven eller egoistisk og vælger ikke at gøre noget godt alligevel.
Jeg ved ikke hvordan jeg kan lade hver med at bruge min telefon hele tiden, være inde på mit værelse, snakke dårligt til min familie, og bare generelt være et dårligt menneske.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan forestille mig, at skyldfølelsen, angsten og dine tanker fylder for dig. Det er fint, at du får lettet hjertet ved at skrive til BørneTelefonen. Du er sej og modig for at skrive ind til os. Du er ærlig omkring de ting, der er sket. Det er et stort og flot skridt at tage.
Du er blevet fristet til at stjæle nogle ting i shoppingcentret. Du nævner, at du ikke selv ved, hvorfor du har gjort det. Du ved godt selv, at det er forkert, og jeg kan fornemme på dig, at du virkelig fortryder. Det er ikke for at gøre dine forældre ked af det eller for at være et dårligt menneske, at du har gjort det.
Når man er på din alder, kan det være, at man kommer til at gøre noget dumt. Mange, mange mennesker har prøvet at tage noget fra en butik uden at betale.
Måske har du hørt nogen af dine venner snakke om, at de også er kommet til at gøre noget, de ikke mener. Nogle ting, som de måske fortryder. Det er nemlig her i teenagealderen, hvor du lærer at være voksen.
Det er vigtigt at huske på, at vi alle kan komme til at lave nogle fejl. Det bliver vi ikke dårlige mennesker af. Det vigtigste er at lære af vores fejl. Og være ærlig omkring de fejl, vi har lavet. Her kan det være godt at snakke om tingene med dine nærmeste, måske dine venner eller familie. Så du ikke sidder alene med dine tanker og har dårlig samvittighed.
Det kunne være en mulighed at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. At du fortæller dem, at du godt ved, at det var forkert og tankeløst, og at du ikke gjorde det for at såre dem. Du kunne også skrive et brev til dem – det kan føles lettere. Her er en guide, som du måske kan bruge til noget: Guide: skriv det til nogen
Du kan også sætte dig selv nogle delmål. Måske sige til dig selv, at du i dag vil gøre en god gerning for en anden. Starte på denne måde.
Også skal du huske på, at det tager tid. Det handler om at tage nogle små skridt ad gangen. Måske kan du sætte en tidsgrænse for, hvor lang tid om dagen du må bruge din telefon. Eller at du ikke bruger den, når du er sammen med din familie. Du kan måske aftale med dine forældre, hvor I laver noget hyggeligt sammen.
Du er altid velkommen til at ringe til os i BørneTelefonen på 116 111. Så hjælper vi dig.
De varmeste hilsner, BørneTelefonen