Brev
Kan ikke finde ud af at svømme🤡
Hej børnetelefonen,
Jeg er en tolv årig pige,
og jeg er meget dårlige til at svømme,
og de finder jeg meget pinligt,
Fordi at alle i min klasse kan finde ud af at svømme,
Og der er rigtigt mange som kan finde ud af at svømme, i di mindre klasser også,
og jeg tror jeg er en af di endeste i min skole der ikke kan finde ud af at svømme,
og jeg er også bange for at drukne,
Fordi jeg har været ved at drukne før,
Men jeg føler jeg er lidt bag ud til at lære at svømme,
er de normalt at ikke at have lært at svømme i nu,
Som tolv årige, eller er jeg for meget bag ud,
og burde lære at svømme hurtiger,
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige
Hvor er det bare godt at du skriver til BørneTelefonen, når der er noget du er ked af.
Det er nemlig vigtigt at man ikke går alene med sine svære tanker.
Det er sejt, at du skriver til os og deler dine tanker omkring svømning, som du er pinlig over. Jeg kan med det samme fortælle dig, at du bestemt ikke er den eneste som ikke har lært at svømme som 12 årig. Og du er bestemt ikke den eneste som synes det er pinligt.
Men det er faktisk ikke pinligt. Og det er ikke underligt, at du føler som du gør. Jeg kan nemlig læse i dit brev, at du engang var ved at drukne.
I Danmark er der mange børn, som lærer at svømme og bliver glade for vand når de er helt små. Det var du sikkert også blevet, hvis ikke du havde haft en dårlig oplevelse.
Jeg ved også at der er mange børn som er mere usikre i vandet end de ser ud. Derfor kan det se ud som om, at du er den eneste som er usikker i vandet, selvom der er flere der har det på samme måde. Også teenagere og voksne.
Hvad skal der til for at lære at svømme?
Jeg vil meget gerne hjælpe dig til hvordan du kan lære at svømme.
Først og fremmest er det en rigtig god ide at finde et svømmehold for begyndere eller for vandskræk børn i din alder. Der er også svømmeskoler som har privat undervisning.
Det er aldrig for sent at lære at svømme. Måske kan du få din mor eller far til at læse med her. Så kan de også hjælpe dig.
Fif til at blive tryg i vandet
Du skriver, at du er meget dårlig til at svømme og derfor fornemmer jeg at du godt kan svømme lidt. Derfor kan du også selv prøve at øve lidt med en voksen i svømmehallen.
For at blive tryg i vandet er det vigtigt, at man øver sig i at tage hovedet under vandet. Når man er utryg med hovedet under vandet, vil man nemlig hele tiden være bange for om man kommer under. Måske har du det sådan?
Når du er blevet tryg med hovedet under vandet kan du nemlig svømme uden at være bange for at komme under vandet, fordi du ved at du er okay med hovedet under.
Når du har lært at svømme bedre ved du at du kan komme op og få luft igen.
Øvelser til at blive tryg med hovedet under vandet:
Det handler om at få kontrol over sin vejrtrækning. Så man puster ud under vandet og trækker vejret over vandet.
Hvis du sidder et godt trygt sted – gerne i varmtvandsbassin, så kan du prøve at trække luft ind gennem munden, lukke den helt og sige hmmmmmmmmmmm mens du sænker næsen ned til vandoverfladen.
Når du siger hmmmmm kommer der luft ud af næsen og der kan ikke komme vand ind. Når du ikke har mere luft at puste ud, trækker luft ind gennem munden igen. Gentag det mange mange gange og prøv stille og roligt at sænke ansigtet længere ned under vandet.
Når du før lidt mere styr på vejrtrækningen kan du begynde at øve dig i at flyde på ryggen.
Den letteste måde at få luft på når man svømmer, er nemlig ved at dreje rundt til ryggen og flyde.
Øvelse til at lære at flyde
Jeg ved at mange, som er usikre i svømning, har forstået at de skal holde sig oppe ved at svømme med arme og ben. Måske tror du også at det er sådan. Men det er en meget svær og hård måde at svømme på.
Når man svømmer skal man nemlig bruge kroppens naturlige evne til at flyde. Derfor er det smart at øve sig i at flyde, før man begynder at øve sig i at bevæge arme og ben.
Menneskers kroppe flyder godt på ryggen, hvor næsen og munden er over vandet.
Sådan gør du på ryggen
Hold fast i kanten med den ene hånd læg den anden hånd ud i vandoverfladen
Prøv at læg dit hoved ned i vandet (med ørene under) og lad dine ben komme op til overfladen. Når du strækker hagen op mod loftet vil dine ben begynde at flyde.
Du kan stile og roligt prøve at slippe kanten.
Du kan også få din voksen til at støtte med hænderne dig under hoved.
Når du trækker luft ind vil du kunne mærke, at din krop flyder bedre og når du puster ud vil din krop synke lidt.
Hvis du kigger ned mod din mave vil du synke, men hvis du kigger op og lader dine arme og ben ligge som en søstjerne så flyder du.
Når du ligger her kan du sparke forsigtigt med dine ben og mærke at du svømmer på ryggen.
Sådan flyder du på maven
Du kan nu prøve at lægge dig stille på maven med ansigtet under vandet og armen og ben ud til siderne. Her kan du efter lidt øvelse mærke at du flyder. Hold evt. fast i kanten til du får mod til at slippe.
Når du får mod til det så kan du prøve at rulle om til ryggen. Det gør du ved at sige din hmmmmmm lyd samtidigt med at du drejer hovedet til siden og kroppen følger med.
Når du har styr på at rotere fra mave til ryg har du et godt grundlag for svømning. Du vil nemlig kunne svømme under vandet og rulle om på ryggen for at få luft når du ikke har flere kræfter eller mere luft.
På den måde behøver du ikke være bange for ikke at kunne holde dig oppe når du svømmer. Og du vil lige så stille blive mere og mere tryg i at øve dig i selve svømningen med armen og ben.
Mist ikke modet du er mega sej
Jeg håber at du finder et godt svømmehold og at du bliver glad for det. Måske får du også et par gode svømmekammerater.
Jeg ved at der er mange børn, som har det som dig og jeg ved at det bliver en stor glæde når endelig man bliver tryg i vandet. Det tror jeg også at det bliver for dig. Det er selvfølgelig lidt svært at finde mod til at øve sig, men du har allerede vist mig at du er en modig pige ved at du skrev herind.
Held og lykke.
Knus fra BørneTelefonen
Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro
Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.
Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?
Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.
Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.
Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.
Føler du dig presset?