Brev
Jeg lyver for meget
Hej jeg er 13 år gammel og har et problem med at lyve som i exstramt problem
jeg har længe om at gøre dumme ting som snus bare fordi der var så mange andre, der sage de hade gjort det.
jeg hade også lavet falske personer, så det lignede jeg hade flere venner og lavet fake profile og liked og kommenteret på mine egne posts med og taget mig i video med dem
men min pointe er at jeg lyver for meget og det falder mig naturligt ind
jeg vil ikke under nogen omstændigheder fortælle jeg løj til dem
men kan du ikke komme med råd om hvordan jeg ikke lyver mere
får jeg har det ret hårdt her for tiden og det ville bare hjælpe så meget
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år
Allerførst et kæmpe varmt kram til dig, som har det ret hårdt for tiden.
Du virker som en person, der dybest set ikke kan lide at lyve. En person, der ved, at det kan give problemer at lyve. Du har skrevet om hjælp til at stoppe med at lyve, og jeg vil meget gerne hjælpe dig.
Dine løgne handler om, at du bruger snus. Og at du har lavet falske venneprofiler, som du kommenterer på med videoer af dig selv, så det ser ud som om, at du har mange venner.
Du skriver, at det falder dig naturligt at lyve. Både børn (og voksne) kommer nemt til at ‘digte’ og lyve på de sociale medier, når man mærker, at det gælder om at skabe et positivt billede af sig selv for at få venner og høre til i fællesskabet.
Måske er man bekymret for at blive ensom og sætte sig selv uden for fællesskabet, hvis man ikke lever op til bestemte forventninger. Måske vil man helst leve op til et bestemt udseende og en bestemt stil, som man tror, de andre vil kunne lide og acceptere.
Man kan komme ind i dårlig vane, hvor den ene løgn tager den næste.  Jeg får det indtryk, at løgne er komme til at fylde alt for meget i dit liv. Jeg kan godt forstå, hvis du gerne vil have hjælp til at genfinde kontrollen.
Første skridt
Dit første skridt til at stoppe med at lyve, har du allerede taget, da du besluttede dig for at bede BørneTelefonen om hjælp. Det er flot, og jeg tror på, at det kan lykkes dig at komme ud af alle de løgne, du har fået skabt.
Fortæl det
Jeg tror, du har brug for hjælp til at stoppe med at lyve. Er der mon en forælder, lærer eller anden voksen i dit liv, som du kan fortælle det til? Det håber jeg, også selv om jeg godt ved, at det ikke er det nemmeste at lægge alle kortene på bordet.
Vi har lavet en guide som du kan bruge, hvis du synes det er svært at sige højt. Den finder du her.
Ikke alle unge kan finde en voksen at tale med, som de har tillid til. Hvis du ikke kan komme i tanke om nogen- så har du den mulighed at tage fat i en rådgiver på SletDet eller her på BørneTelefonen på 116 111.
Når du får talt med en voksen, så synes jeg, at I sammen skal slette de falske venner, så de falske venner forsvinder ud af dit liv.
Hvem vil du gerne være?
Jeg kan godt ud fra dit brev læse, at du ikke har lyst til at være hende der lyver. Men hvem har du så lyst til at være?
Jeg tror, at du er en person, der tænker over tingene og er god til at mærke, hvad der føles rigtigt og forkert. Jeg tror du kan få venner – uden du behøver at imponere nogen med at have taget snus eller have mange venner.
Jeg kan godt være lidt nervøs for, hvorfor det har været nødvendigt for dig at lyve så meget. Er man mon kun ‘noget’ i din klasse eller vennegruppe, hvis man tager snus og har mange venner? Eller er der mon sket noget i dit liv, som gør du har det svært? Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 for at fortælle mere, så vi bedre kan hjælpe dig.
Har du mon en sport eller hobby, som du godt kan lide? Jeg spørger fordi, du måske kan møde andre unge i den slags fællesskaber. Måske kan vi tale mere om mulighederne ved nye fællesskaber, hvis du ringer til os.
Headspace
Som sagt, så er det let at komme til at lyve og ’digte’ lidt, når man mangler tro på, at man er lige så god og interessant som alle andre. Og ofte skal man have hjælp til at tro på, at det er man. Nogle af dem, der kan hjælpe er Headspace som er et anonymt og gratis samtale- og rådgivningstilbud til dig, der er mellem 12-25 år.
Headspace har mange centre i landet, hvor du kan kigge forbi i åbningstiden og tale med en. Du kan også få kontakt ved at ringe, sende en mail eller en SMS. Du finder åbningstider, telefonnummer og mailadresse ved at søge efter et Headspace-center her
Hvis du får brug for det, kan du booke en gratis og anonym samtale.
Headspace er for alle, også dig, der ikke bor i en af landets mange Headspace-byer. Ingen problemer er for store eller små. I headspace kan du tale om alt. Rådgiverne er klar til at lytte og tale om det, som du ønsker at tale om.
Jeg tror på dig
Jeg tror på, at du kan stoppe med at lyve. Jeg tror også på, at du kan finde styrken til at bede om mere hjælp. Jeg tror på, at du er en helt fantastisk person, når du er dig selv, og jeg glæder mig til, at verden lærer dig at kende som dig uden løgne.
Mange hilsner til dig
BørneTelefonen