Brev
vægten
jeg har altid været meget tynd og undervægtig, men på det seneste føler jeg mig meget tyk jeg vejer ca. 37 kg og er som sagt 13, alle mine vendiner kigger altid på mig for de tror ikke jeg spiser men… det gør jeg faktisk heller ik kun når læreren er der for mine forældre må ikke vide at jeg vil tabe på, hvad skal jeg gøre
mvh. Cille
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13
Det er godt, at du nu mærker, at du ikke længere spiser som før.
Du har brug for at finde ud af, hvorfor mad og vægt fylder så meget i dine tanker. Mange oplever, at problemer med mad og vægt ikke kommer ud af det blå.
De føler sig måske forkerte i forhold til andre piger på samme alder. De er måske ensomme. Eller andre ting. Jeg tænker på, hvordan du har det i din skole og familie?
Hvis du fornemmer noget med ’dig og mad’, er det vigtigt, at du taler med andre om dine tanker.
Langt de fleste der tør åbne sig og fortælle som deres tanker – bliver frie til at kunne tænke på andet end mad og vægt. Ville du turde det?
Du skriver, at dine forældre ikke må kende til dine tanker. Ikke alle har en mor eller far, som er gode at tale med. Måske kommer dine forældre til at reagere på en måde, du slet ikke har brug for lige nu. Det kan være fordi, at de er meget bekymrede.
Det kan også være fordi, at de intet ved om problemer med mad og vægt, og derfor tror, at du bare kan stoppe uden videre.
Men det er ikke vigtigt, hvem du taler med – men at du sammen med en voksen, finder ud af, hvor du kan få mere hjælp. Så din krop kan få den næring, den har behov for. Hvem kender du, som du kan tale med?
Nogle unge har følelsen af, at de er helt isolerede og ikke rigtigt kender nogen, der kan hjælpe.
Så kan rådgivningen http://lms kan være et godt sted at starte. De taler med rigtig mange unge, der oplever noget af det samme som dig. De ved også rigtigt meget om, hvad der er af muligheder for hjælp, i det område du bor.
Du kan altid chatte eller tale med BørneTelefonen på tlf. 116 111, hvis det er mest hjælpsomt for dig lige nu.
Jeg tror at du vil få det meget bedre, hvis du bruger dit mod til at prøve nogle af disse ting. Og jeg ved at du er modig, for du har skrevet ind til os.
Kærlig hilsen BørneTelefonen