Brev
Udvikler jeg en spiseforstyrrelse?
Hej, jeg er en dreng på 16 år og går på efterskole i 10. klasse.
Her på det sidste er jeg begyndt at få det dårligt med mig selv.
Når jeg kigger rundt på de andre drenge så syntes jeg at de alle har veltrænede kroppe eller er tynde men toned. Det kan jeg sige at det er jeg ikke, men det ville jeg gerne være.
Jeg er 181cm høj og vejer omkring 70kg (hvilket er normalt) men jeg har stadig her på det sidste begynd at tænke RIGTIG meget over de kalorier jeg indtager i løbet af en dag.
Det er ikke rart at gå og bekymre sig over kalorier hele dagen.
Nogle gange er jeg begynd at cykle rigtig langt en aften, hvis nu jeg vurdere at jeg har spist for mange kalorier en dag.
Nogle gange spiser jeg mindre eller ikke noget til normale måltider hvis jeg har spist for mange snacks i løbet af dagen.
Det er nu begynd at gå mig på og jeg bliver mere og mere bekymret om jeg nu er ved at udvikle en spiseforstyrelse.
Hvad skal jeg gøre? hilsen Dreng på 16 år
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år.
Det var godt du skrev til BørneTelefonen, for jeg kan høre du bruger en masse energi på at tænke over din krop og din vægt, det må være rigtig hårdt. Jeg fornemmer at du selv føler dit forhold til din krop, din kost og din motion er begyndt at tage overhånd, til et punkt hvor du måske føler det er begyndt at blive for kontrollerende?
Jeg synes du virker til at have en enorm selvindsigt, og laver nogle vigtigt overvejelser over dit nye forhold til din krop og din kost. Du skriver det ikke er rart at gå og bekymre sig over kalorier hele dagen, eller at kompensere for dine snacks med ekstra motion eller mindre mad. Det kan jeg virkelig godt forstå du ikke synes er rart.
Vi har alle sammen en tendens til at sammenligne os med andre mennesker, og når vi gør, så fokuserer vi oftere på hvad andre har, som vi selv føler vi mangler. Desværre glemmer vi tit, at andre mennesker gør præcis det samme med os. Måske nogle af de andre drenge selv går og føler sig utilstrækkelige i forhold til dig?
Mange mennesker med spiseforstyrrelser nævner at komme ind i en cyklus af at straffe sig selv med motion eller mindre mad, især når de har tilladt sig selv at slappe lidt af og leve livet. Mon det er noget du begynder at opleve?
Det lyder på mig som om du selv er klar over, at du er ved at udvikle nogle negative forhold til dig selv og den mad du spiser. Det er svært at turde indrømme man er begyndt på en adfærd der er negativ, også selvom man er træt af den. Det synes jeg er utrolig stærkt at du kan genkende hos dig selv.
En sund og veltrænet krop er ikke noget der kommer efter en cykeltur sent om aftenen. Og det er heller ikke noget der forsvinder fordi man spiser normalt eller nogle ekstra snack i løbet af dagen, tværtimod. Det er vigtigt at give kroppen den energi den har brug for, og samtidig at få et forhold til motion som man nyder, frem for at bruge det til at straffe sig selv. På den måde kommer den veltrænede krop helt naturligt med tiden.
Mange spiseforstyrrede oplever, at når de begynder at dyrke motion de er glad for, og faktisk spiser mere normalt og stabilt, så bliver de meget gladere for deres krop, får et sundere forhold til mad, og opnår oftere den krop de altid har forsøgt at straffe sig til at opnå. Måske du ville opleve det samme hvis du prøvede at slippe kontrollen lidt, og gjorde de sunde ting der gjorde dig glad, frem for stresset og bekymret?
Spiseforstyrrelser er en alvorlig ting, og hvis du synes bekymringerne bliver ved, kan du måske fortælle det til nogle af de andre drenge som du har det godt med? Måske de selv går og tænker meget over deres krop, og selv har brug for at snakke om det. Ellers kan du også fortælle det til din læge eller skolepsykolog hvis det bliver ved/bliver værre.
Jeg vil også give dig et link til Foreningen Spiseforstyrrelser & Selvskade, hvor du kan tage en test om spiseforstyrrelser, læse om spiseforstyrrelser, eller få anonym rådgivning.
Samt et link til Psykiatrifonden, med nogle øvelser man kan lave, som mange får gavn af når angsten og bekymringerne bliver lidt for meget. Det tænker jeg du måske ville få gavn af?
Det er rigtigt godt at du har opmærksomhed på dig selv og hvordan dit forhold til din krop og mad har ændret sig. Det er en enorm styrke at kunne indrømme når noget har taget overhånd, og en endnu større styrke at turde sige det højt, og forsøge at ændre sin adfærd når den begynder at være negativ, præcis som du er gør nu.
Du er altid velkommen til at ringe på BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind igen hvis der er noget du er i tvivl om, eller hvis du har brug for at snakke mere.
Kram og kærligste hilsner fra BørneTelefonen.