Brev
Syge søskende
Jeg har en søster med anoreksi, og det er pænt svært ik at blive ked af det når jeg kan høre hende være ked af det inde ved siden af mit værelse. Lige nu er min far sur fordi hun ik gad spise det han havde lavet, men det gik ud over mig det gør det altid. Hvis jeg siger det til ham bliver han bare sur og det vil jeg ik have. Ved virkelig ik hvad jeg skal gøre:( har i nogle råd
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Det må føles svært at høre på, at din søster er så ked af det.
Det er vigtigt, at du får talt med nogen, som kan hjælpe dig med at forstå, hvad der sker derhjemme.
Måske har du en sød lærer på skolen eller en anden voksen, som du stoler på? Det kan også være en mor til en god veninde.
Anoreksi kan være svært at have i familien – og måske føles det især svært ved måltiderne, når din søster ikke spiser sin mad? Det er selvfølgelig ikke okay, at det går udover dig. Men prøv om du kan tænke, at det ikke har noget med dig at gøre.
Din far er måske frustreret over, at han gerne vil kunne hjælpe din søster endnu bedre, end han gør lige nu?
Jeres familie kan altid kontakte LMS, som ved meget om det at have anoreksi i familien: https://hjaelp.lmsos.dk/.
Måske kan du læse lidt på siden sammen med din mor eller far? På den måde kunne I komme til at tale mere om den anoreksi, der er i jeres familie.
På samme hjemmeside kan du også finde viden om sygdommen, så du bedre kan forstå, hvad der sker med din søster: https://www.lmsos.dk/viden/paaroerende/.
Når I taler sammen om anoreksien i familien, bliver det måske nemmere at leve med, at din søster er ked af det ind imellem. For så ved du, at dine forældre netop prøver at hjælpe hende. Og at de allerede gør mange ting for, at hun kan få det bedre.
Dine forældre er også velomne til at ringe ind til http://ForældreTelefonen. Så kan vi tale lidt med dem om, hvordan anoreksi påvirker alle i familien
Kærlig hilsen
BørneTelefonen