Brev
Spiser jeg for meget ?
Hej jeg er en pige 12 år og jeg er rigtig i tvivle om jeg spiser for meget alså jeg har brug for hjælp til at vide hvor meget jeg skal spise .( Jeg skriver bare hvad jeg har spist i dag ) Til morgen spiste jeg En potien havergrød baseret på vand med en manderin ovenpå .
Frokost :
Igen en portion havergrød baseret på vand , med et æble og mandler på toppen
Aftensmad :
En bolle uden noget på og et æg ) jeg træner hver dag jeg går/ løber på stedet i en havl time så cykler jeg på kondi cykel en halv time så laver jeg 5 minutters mave bøjninger også ca 40 minutters yoga det sådan ca det jeg træner på en dag plzz hjælp mig er meget i tvivle jeg ved ikke hvor meget jeg skal spise for holde vægten kh København pigen
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære København pigen
Som du måske ved, er det vigtigt, at vores kost er varieret. Den skal altså både bestå af kulhydrater, proteiner, fedt, mineraler og vitaminer i de rette mængder. Hvis man spiser mange af de samme ting, fx havregrød, kan der være en risiko for, at kroppen ikke får det, den har brug for. Det kan fx betyde vægttabt, træthed og at man får sværere ved at koncentrere sig i skolen. Derfor er det vigtigt, at spise varieret, så man ikke risikerer det.
Derudover skal vi sørge for, at kroppen får nok energi, så den kan fungere. Det afhænger både af ens alder og ens energiniveau. I din alder sker der meget med kroppen, fordi den er ved at forandre sig fra pige til kvinde – og det kræver ekstra energi. Derudover lyder det til, at du dyrker meget motion, og derfor er det også vigtigt, at du spiser ekstra meget, så du fortsat kan dyrke den motion, du holder af at lave.
Når jeg læser, hvad du spiser, lyder det af meget lidt. Men jeg kender dig ikke, og derfor kan det være svært for mig at vurdere. Det kan jo også være, at du på andre dage spiser mere?
Derfor vil jeg anbefale dig at snakke med en voksen tæt på, der kan hjælpe dig. Det kan fx være dine forældre, men det kan også være sundhedsplejersken på din skole. Hun/han ved, hvad det er, din krop har brug for og kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du sikre, at den får det, den skal have. Kunne det være en ide?
Når du skriver herind, kan jeg ikke lade vær med at tænke på, hvorfor du mon er nervøs for, at du spiser for meget? Når jeg læser dit brev, tænker jeg nemlig, at du spiser for lidt. Især hvis det er sådan, du spiser hver dag.
Hvis du oplever, at tanker om mad og motion begynder at fylde mere og mere, kan det være et tegn på, at du er ved at få et “usundt” mønster, og det er vigtigt at opdage det hurtigt. Hvis du er nervøs for det, kan måske kigge lidt mere på hjemmesiden for Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade. Du kan se mere ved at trykke her. De har også en rådgivning, der måske kan hjælpe dig.
Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på 116111. Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen