Spiseforstyrrelse og forhold?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 16 år

Selvom din spiseforstyrrelse stadig er en del af din hverdag, tænker jeg ikke at den skal forhindre dig i at have noget med en virkelig sød og skøn dreng! Det er jo dejligt for jer at I har mødt hinanden og har lyst til at ses og være sammen.

Jeg synes at det er mega godt og rigtig flot at du har arbejdet så meget med dig selv, så du nu oplever at det faktisk går bedre med at spise, selvom det er svært.

Jeg hører fra andre der har, eller har haft, en spiseforstyrrelse, at det er rigtig svært helt at slippe af med den. Nogle beskriver det som en skygge af en selv, som indimellem er mere synlig end andre gange. Altså der kan være dage hvor man tænker mere på det, end andre dage. Mon det også er genkendeligt for dig?

Du lyder til at have fået god hjælp af andre. Men vil lige nævne denne hjemmeside:

LMS – Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade Måske kender du den allerede?

I forhold til dit dilemma: Jeg forstår godt, at du kan være usikker på om det ville skræmme ham, hvis du fortalte ham om det. Det er jo svært at vide, hvad han vil tænke om det.  Men på den anden side, så ville det måske være en lettelse for dig, hvis du var helt ærlig overfor ham?

Det virker til, at han jo gerne vil DIG, og derfor gerne vil lære dig at kende. Måske vil han sætte pris på den tillid du viser ham, ved at være ærlig?

Du vælger jo selv hvor meget og hvor mange detaljer, du skal dele med ham i første omgang. Men hvis han ved, at det kan være svært for dig med mad og drikke, så forstår han jo hvorfor du ikke bestiller så meget at spise. Så slapper du måske også mere af og kan nyde det?

Du kan også prøve at vende situationen om. Ville du tage afstand fra ham, hvis nu han delte nogle af sine problemer med dig? Ville du gerne vide hvis han kæmpede med noget?

For nogle forhold kan det, at være ærlig og dele ting som er svære, være med til at styrke det bånd man føler for hinanden.  Jeg ved godt at det stadig er meget nyt for dig/ jer. Men det lyder til at han er en dreng, der vækker nogle særlige følelser hos dig. I snakker allerede godt sammen. Og hvis han gerne vil tage til den anden ende af landet for at besøge dig, så tænker jeg, at han nok også har særlige følelser for dig?

Et forslag kunne være, at du var ærlig i forhold til at du er i et dilemma. At du er i tvivl om du skal være ærlig eller ej. Alt efter hvad han så svarer og spørger dig om, så kan du vælge hvad du fortæller som næste skridt. Ved ikke om det er en ide du kan bruge? Helt op til dig.

Men jeg håber og ønsker for dig og for jer , at det udvikler sig i mellem jer. Måske er det skæbnen , at I  “fandt” hinanden til sidst på året – for at det kunne blive jer..

Du er altid velkommen til at henvende dig igen. Det kan også være på 116111

Kærlige hilsner

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser