Måske en spiseforstyrrelse?

Hej! Jeg er en pige på 13 snart 14. Jeg har haft en veninde med en spiseforstyrrelse.. Og har derfor haft en masse med det af gøre…
Jeg tror måske jeg selv er ved at få en…

Jeg har flere gange haft dage hvor jeg ikke har spist. Jeg syntes selv at jeg er tyk, men får tit fortalt at jeg ikke er… Jeg kan ikke stille mig op på en vægt- så går det meget mer galt end det er i forvejen.. Jeg kan ikke spise frokost med min klasse eller fremmed- kun med min familie og tætte venner eller veninder… har haft det dårligt med mad i lang tid, men det er blevet værre…

På ‘ vi unge’ har de lagt et opslag omkring spiseforstyrrelser, hvor der står noget med nogen symptomer og har 6 ud af 8 af de symptomer.. Tror i jeg er ved at få en spiseforstyrrelse??

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 snart 14 år

Tak for dit brev, hvor er det godt, at du skriver til os med dine bekymringer. Det er godt, at du er opmærksom på din krop og især også hvordan du har det indeni, det må du endelig bliver ved med.

Det kunne godt lyde som om, at det med mad og vægt fylder meget i dit liv - er der mon andre der har bemærket det? Eller andre du har nævnt det for? Måske dine forældre eller andre voksne? Jeg ved godt, at det kan være en svær ting at snakke om, men det ville være rigtig fornuftigt af dig, at du overvejer om der mon var en voksen, som du kunne nævne det for? Det kan være med en sms, brev, ringe eller tale med en. Du kan fx. skrive/sige, at du har det svært med at spise i skolen og komme ind på de dage, hvor du ikke spiser. På den måde har du fortalt lidt om, hvad det handler om, og den du vil tale får mulighed for at vide, hvad du har brug for at i taler om. Måske vil det være dine forældre eller en af dem til at begynde med? Måske kunne det være en lærer på din skole eller sundhedsplejersken eller en anden vejleder på din skole? Hvad tænker du om det, er der en der dukker op som den du vil tale med først?

Der er mange piger der i perioder er meget optaget af mad og deres vægt, men det er vigtigt - som det også lyder til at du er - at være opmærksom på forskellen på sund og varieret mad og så spiseforstyrrelser. Hvis du kun kan spise sammen med bestemte personer og der er dage, hvor du slet ikke spiser og generelt tænker dårligt om mad og din vægt, så synes jeg, at du skal tage det du har lagt mærke til alvorligt. Der er en rådgivning, der hedder LMS Landsforeningen mod spiseforstyrrelser. Jeg ved, at der er rigtig mange unge piger som dig, der får hjælp derinde. Dine forældre kan også få rådgivning, så de kan støtte dig. Du/I kan både læse om spiseforstyrrelser og tale med en rådgiver, hvis du/I har mod på det. Det er en rådgivning ligesom BørneTelefonens, på http://www.lmsspiseforstyrrelser.dk , ved de særligt meget om spiseforstyrrelser og hjælp til, hvordan piger som dig har det og derfor kan det være rigtig rart, at få en god snak med dem. Det håber jeg rigtig meget, at du har mod på - og gerne sammen med dine forældre...

Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive tl BørneTelefonen på 116111 eller logge på chatten på vores hjemmeside. Her sidder der en masse søde rådgivere som gerne vil lytte og give gode råd.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser