En spiseforstyrrelse?

Hej, jeg er en pige på 13 år som har overvejet om jeg muligvis kunne have en spiseforstyrrelse?

Jeg prøver at undgå at spise morgenmad, da jeg ikke er sulten på nogle måde, min mor siger dog (hvis hun er der) at jeg skal spise noget. I skolen spiser jeg heller ikke noget, og til tider glemmer jeg min madpakke med vilje, så jeg ikke kan få noget, efter skole plejer jeg at tage et stykke frugt da, jeg sjovt nok er blevet sulten. Til aftensmad spiser jeg, men en lille portion.

Folk siger at jeg er rigtig tynd men føler mig virkelig ikke tynd, jeg føler at de siger det får at jeg bliver glad? Jeg har lige haft en uge hvor jeg bare fik det skidt ved tanken om at skulle spise, hvor jeg kastede min mad op bagefter (med vilje) og det brugte jeg som undskyldning i ikke at spise. Min mor har mistænkt mig for at have spiseforstyrrelse, men jeg nægtede, men nu er jeg alligevel i tvivl?

Det her har stået på to år, og min egen læge satte mig på fede kur i 3 klasse fordi jeg vejede 18 kg. Nu vejer jeg 36 kg. Uden tøj, please svar hurtigt! Og hvad skal jeg sige til min mor hvis i tænker det er en spiseforstyrrelse?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,
Tak for dit meget ærlige brev. Super godt at du har skrevet. Det varmer mit hjerte, at du er så bevidst om din krop og dig selv. Det giver mig et billede af, at du passer på dig selv, og at du tager ansvar ved at skrive til os.

Jeg kan godt læse, at du er meget fokuseret på din mad. Måske er det også det, som din mor kan se og mærke.
En spiseforstyrrelse handler ikke kun om, man spiser for lidt, men særligt om, hvordan man tænker om sin krop og mad. Jeg kan godt forstå, du bliver bekymret for om, du mon er ved at få en spiseforstyrrelse. Det er en meget alvorlig sygdom, og det er godt at få talt med nogen om det i tide.

Derfor vil jeg foreslå, du snakker med dine mor om, hvordan du har det på et tidspunkt, hvor I har tid. Måske kan du spørge hende, hvornår det er et godt tidspunkt for hende at snakke sammen. Jeg ved godt, at det kan være svært at tage hul på sådan en samtale, men jeg har en følelse af, at du allerede har tænkt lidt på at snakke med din mor. Du kan bruge dit brev til os og svaret at snakke ud fra som en hjælp. Ellers kan det måske være, at du skriver en besked til hende, at du har brug for at snakke om det med mad?

Det er ikke kun dig selv, der har ansvar for dig, det er også dine forældre, men de har ikke en chance for at hjælpe dig, hvis du ikke fortæller dem, hvordan du har det lige nu og gennem den sidste tid.

Der findes også en rådgivning www.lmsos.dk, der hjælper folk med spiseforstyrrelse. De er vant til at snakke med unge, som går med de samme tanker som dig. Du og mor kan kigge på siden sammen. Der findes også gode råd til forældre omkring, hvordan de bedst kan støtte. I kan læse mere om dem her http://bornetelefonen.dk/henvisninger/lms-landsforeningen-mod-spiseforstyrrelser-og-selvskade/,

Måske kan det også hjælpe dig at tænke på, at forældre kan tåle at høre rigtig meget fra deres børn, men de kan ikke ret godt tåle at blive holdt udenfor det, der er svært for deres børn.

Jeg ved godt, at mit råd til dig handler om, at du skal tage et skridt mere. Jeg håber, du holder fast i dit seje mod og får snakket med din mor.

Jeg håber, du kan bruge mit svar og det giver mening for dig, ellers er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive igen eller ringe til os på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser