Brev
Dårlig samvittighed
Hej jeg slog op med min eks for 4 måneder siden. Prøvede at gøre det så godt som muligt men endte med at gøre det på en katastrofal måde som gjorde os begge kede af det.
Jeg kontaktede hende så 2 måneder senere fordi jeg virkelig savner hende som jeg stadig gør men hun ville dog ikke give mig en chance til da hun sagde hun var 100% videre.
Jeg tog så en rigtig dårlig beslutning til og aftalte at mødes som venner. På det her tidspunkt har jeg gået og været ked, grædt flere gange om ugen, haft tankemylder og ondt i hovedet i en måned men har endelige fået det en lille smule bedre.
Her når vi mødes går vi en tur og jeg begynder at stille nogle spørgsmål hvor jeg spørge til råds om hvordan jeg skal finde en anden pige.
Ved det er rigtig dumt men hun sagde hun var 100% videre og jeg var/er nede i et stort sort hul da jeg går og er meget ensom og har det ekstremt dårligt. Da vi skilles vælger jeg at jeg ikke vil kontakte hende mere og får det endelig lidt godt men så en uge senere sender hun en besked om at hun aldrig vil se mig igen hvor hun siger nogle ting som stadig tære min hverdag op en måned senere.
Hun skriver her at jeg er en person der dræner folk for energi og kun tænker på sog selv. Hun skriver også at jeg kun ville være sammen med hende fordi jeg ikke gidder være sammen med min andre venner. Dette gør mig ekstremt ked af at tænkte på da den person der betyder mest for en synes man er en person der dræner en for energi og kun er sammen fordi man ikke har andre. Især da jeg ved hvor meget hun elskede mig inden vi slog op hvor stor en betydning jeg har haft i hendes liv.
Når hun sender denne besked bliver jeg så ked af det at jeg skriver hun aldrig skal skrive til mig igen hvilket er en måned siden. Nu sidder jeg her en måned senere og har det stadig lige så dårligt. Meget ensom, ondt i hovedet og græder flere gange om ugen fordi jeg på den ene side har så dårlig samvittighed over at have gjort hende så ked af det da efter vi mødtes og på den anden side har så mange ting jeg ville sige til hende omkring hvor dårligt jeg har efter hvad hun skrev.
Har dog ikke skrevet til hende da jeg for det første har sagt hun ikke skal kontakte mig og ikke igen vil åbne op i sorget og gøre hende endnu mere ked af det da hun er på rette vej og sp også vil hade mig endnu mere for igen at bringe hele følelsespekteret op i hende.
Men jeg har helt ærligt en stærk depression som ikke vil stoppe og aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Dreng, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 20-årige
Tusind tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, det kan føles som en rigtig svær situation. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Først og fremmest lyder du som en meget omsorgsfuld og velovervejet ung mand. Det lyder som om, at du bare gerne vil have, at I begge to har det godt. Det kan jeg også godt forstå. Jeg vil prøve at komme med nogle råd til, hvad du kan gøre nu.
Jeg ved fra rigtig mange andre unge, som skriver herind til os, at det kan være utroligt svært at slå op med sin kæreste. Man kan have de allerbedste intentioner, hvor man ligesom du skriver, prøver at gøre det så godt som muligt. Det virker også til, at du har haft gode intentioner, og at du har prøvet ikke at såre nogen.
Men desværre er det bare ikke altid så let. Det er hverken sjovt at slå op, eller blive slået op med. Man kan ikke styre, hvordan den anden person kommer til at reagere. Uanset hvor meget man gerne ville det. Giver det mon mening?
Det er vigtigt for mig at understrege, at du intet har gjort forkert. Du har gjort det så godt, du kunne. Og det er ikke din skyld, at din ekskæreste desværre ikke lyder til at have taget det særligt pænt.
Du skriver, at du ved, hvor meget hun elskede dig og at du har haft en stor betydning for hende. Derfor tænker jeg også, at hun reagerer sådan på grund af, at hun er blevet såret. Giver det mening?
Derfor er det stadigvæk ikke okay, at hun skriver sådan til dig. Og jeg kan godt forstå, at det gør ondt at få sådan noget af vide.
Man kan godt komme til at sige nogle ting, man ikke mener, når man er vred eller ked af det. Måske kender du også godt den følelse? Det kan være, det kan hjælpe dig at tænke sådan på det.
Selvom det er rigtigt hårdt at vænne sig til at være alene, når man har været vant til at være sammen med en anden, så bliver det bedre. Også selvom det nok ikke føles sådan lige nu.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du kunne have lyst til at læse lidt om, hvordan andre unge kommer videre oven på et brud med deres kæreste? Der er både unge, som har oplevelser med at slå op og at blive slået op med. Du kan eventuelt prøve at søge på “slå op med min kæreste” eller “kærestesorg” herinde.
Det kan også være, du har en kammerat, en forælder, en søskende eller en onkel, du er glad for, og som du kan tale med? Der er sikkert nogle af dem, som kender til de følelser, som du går rundt med lige nu. Du er i hvert fald ikke alene. Hvad tænker du om det?
Jeg håber, du kan bruge mine råd. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os herinde på BørneTelefonen på 116111. Har sidder der altid nogle rigtigt søde rådgivere klar til at hjælpe. Og det er helt anonymt.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen