Brev
Bedste ven død
Hej. Juni den 20 2022
Mistet jeg den person der var den eneste der gjorde mig glad.
Min bedste ven B , han begik selvmord.
Jeg tænker på ham vær eneste dag.
Ville have gjort alt for at give ham et sidste kram.
Han lod som om jeg ikke eksisteret da vi så hindanden i skolen den dag.
Jeg husker hans kæreste skrev til mig
(B bad mig sende dig den her node)
Jeg kiggede på noden.
Der stod kære L(mig) mit liv har været så fucked lige pt, har prøvet ikke at gøre noget dumt,men det er det eneste jeg kan nu, elsker dig tusinde tak for at være den bedste ven nogensinde,farvel)
Jeg løb hen til min lærer og sagde de skulle finde B men det bar for sent.
De sagde jeg skulle komme ned i et rum med Han klasse og hans voksne. Hvor de sagde han havde gået ud på en tur og ikke kommet tilbage. Hvor de så har er taget ud og lede efter ham. De fandt ham. Under et tog, som han havde ventet på.
eg brød sammen.
Jeg løb hjem grædende.
Jeg kunne ikke forstå det
Jeg troede han havde fået det bedre
Jeg tog tydelig vis fejl
Jeg vil bare se min bedste ven igen
Jeg ved ikke om mim død ville gøre det
Vil bare se min elskede B igen
Trans dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige
Sikke en mavepuster… Jeg kan godt forstå, at du er ked af det, chokeret og trist. Det er der ikke noget at sige til. Det er ikke rart at miste en man holder af, men det er slet ikke rart at opleve når nogen på den måde gør ende på livet og så, så pludseligt.
Har du nogen omkring dig, som i de her dage, giver dig en ekstra krammer, spørg ind til dig og lytter til dig, når du har brug for at dele alle de tanker, som jeg kunne forestille mig, at man sidder tilbage med efter en sådan hændelse. Døden er en svær størrelse og særligt selvmord kan give anledning til en masse uforløste spørgsmål. De spørgsmål er rigtig vigtige at få stillet. Det er her vigtigt for mig at sige, at der ikke findes rigtige og forkerte spørgsmål.
Har I snakket om det på skolen – måske I har haft mulighed for også at snakke med en psykolog? I hvert fald er det godt at arbejde med den sorg, som man som pårørende oplever at have efter et sådan tab.
Derfor er mit råd til dig at sørge for at tænke højt. Fortæl dem omkring dig; dine forældre, et andet familiemedlem, en lærer – en voksen du føler dig tryg ved og stoler på, hvordan du har det og hvad du tænker.
Måske du kunne have lyst til at snakke med nogen, som er vant til at snakke med børn og unge, som har mistet. Er du okay? er et sted man kan kontakte, hvis man har oplevet at miste en ven, en søskende eller en forældre – en man havde nær. Her er det også muligt at blive tilknyttet en sorggruppe. Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være rart at snakke med nogen, som kender til, hvad det vil sige at ens mor, far, søskende eller bedste ven ikke længere er her.
Du overvejer, om din egen død vil bringe dig tættere på din ven. Det er ikke underligt, at du bliver ramt af denne tanke. Men jeg er ret sikker på, at din ven både forventer og ønsker, at du vil leve videre og få det allerbedste ud af livet. Hvorfor skulle din ven ønske sig andet, end at du får et langt og godt liv? Du er jo ‘den bedste ven nogensinde’, som han skrev.
Jeg håber, du kan bruge mit svar! Du må endelig ikke tøve med at ringe ind til os på BørneTelefonen. Vi vil også meget gerne lytte og hjælpe dig på bedste vis. Så hvis du føler, at du har mere på hjerte, har brug for anden eller mere rådgivning og samtale – så skal du vide, at du altid kan ringe til os på 116111. Også om natten. Du skal også være velkommen til at skrive igen!
De bedste hilsner fra BørneTelefonen