Brev
Videoer af mig
Jeg har lige lagt mærke til at der nogle videoer af mig på TikTok og YouTube..
jeg har prøvet at anmelde det og alt muligt. Men jeg kan ikke få videoen ned. Det har påvirket mit selvværd. Og Personen som har lagt det op kender ikke koden fordi det var lang tid siden.
Lige nu er fuldstændig håbløs og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver, for det er en rigtig dum situation, som det kan være svært at stå med alene. Du har ret til at få filmene slettet.
Du har gjort det helt rigtige ved at kontakte den person, der har lagt filmen op, for at få ham eller hende til at slette det. Det er også helt rigtigt at anmelde filmen, så du gør opmærksom på, at de ikke skal være der. Nogen gange kan det tage lidt tid før din anmeldelse går igennem, har du tjekket om filmen stadig ligger på nettet?
På nettet kan personen, der har lagt filmen op, finde en vejledning til, hvordan man logger ind i en gammel konto på YouTube og TikTok eller får et nyt password, så man kan logge ind. På de måde kan man enten slette videoen eller hele sin konto.
Måske har du allerede gjort det, men ellers synes jeg, at du skal tale med dine forældre om det. Måske kan de tale med hans eller hendes forældre om at få videoen slettet. Hvis videoen ikke bliver slettet kan det være nødvendigt, at dine forældre tager kontakt til datatilsynet, som kan hjælpe jer.
Jeg ved, at andre unge har fået virkelig hjælpsomme og støttende samtaler her: SletDet  Du kan også se slettevejledninger på deres side.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig og at filmene snart er væk fra nettet. Du har gjort det helt rigtige.
Kærlig hilsen BørneTelefonen