konkurrence problemer på facebook :/

hej.

deltog i en konkurrence på facebook herforleden, hvor jeg skrev mine oplysninger og skrev at jeg var ældre end jeg var…
fandt ud af det var rigtig dumt da jeg er blevet ringet op at en masse folk der vil spørge mig om alt mugligt…
fandt også ud af at det var “dokument forfalsning” som man kan komme lang tid i fængsel for….
ved ikke hvad jeg gør da de fortsætter med at ringe mig op og om det er noget strafbart….

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Hvor er det godt, du skriver ind og fortæller, at du har løjet om din alder i en konkurrence på nettet.

Først og fremmest skal du vide, at det ikke er ulovligt at lyve om sin alder. Derfor har du ikke grund til at være bekymret for, om du har gjort noget, der er strafbart.

At de bliver ved med at ringe til dig og spørge om alt muligt er naturligvis irriterende. Det er sådan, at virksomheder bag konkurrencer på nettet kun må kontakte dig med tilbud og reklamer, hvis du har givet samtykke til det.

Samtykke betyder, at du har sagt ja til at modtage reklamer og tilbud. For eksempel ved at sætte hak i et felt med ordene ’Ja tak. Send mig nyheder om gode tilbud’. Det er ofte skrevet med småt, og derfor kommer mange til at sige ja til det.

Du har dog altid ret til at tilbagekalde dit samtykke, så virksomheden ikke længere må kontakte dig. Det kan gøres på flere måder.

Du kan gå ind på virksomhedens hjemmeside, og så skal du kigge efter et menupunkt med titlen ’Samtykke, ’privatlivspolitik’ eller lignende. Vær opmærksom på, at menupunktet kan ligge helt nede i bunden af hjemmesiden. Ofte er det en email-adresse eller et telefonnummer, du skal kontakte.

Det er også muligt at kontakte virksomhedens kundeservice, hvis du ikke kan finde information om, hvordan du trækker dit samtykke tilbage på hjemmesiden. Kundeservice kan ofte hjælpe dig med, hvad du skal gøre.

Jeg kan godt forstå, hvis det kan virke lidt uoverskueligt at stå med selv, og derfor tænker jeg også, det kunne være en god idé at få dine forældre til at hjælpe dig med det. Jeg ved dog ikke, om du allerede har talt med dine forældre om, at du har deltaget i konkurrencen?

Måske har du ikke haft lyst til at fortælle dem om det, fordi du har løjet om din alder? Hvis du er bange for, de bliver sure på dig, kan du måske starte med at fortælle dem, at du ved, du har gjort noget dumt, men du har brug for deres hjælp. De fleste forældre vil heldigvis gerne hjælpe deres børn, også selv om de er kommet til at gøre noget lidt dumt.

Du kan også vise dem dit brev, du har skrevet herind – og mit svar. Det ved jeg fra andre unge, at det kan være en god måde at få hul på en svar samtale på.

Hvis du har brug for mere hjælp, er du meget velkommen til at kontakte os igen. Du kan ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 eller via chat eller sms. Her sidder altid en voksen parat til at hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.