Jeg kom til at sende dp

Hej jeg er en dreng på 14 år og kom til at sende dp til en pige jeg ikke kender.
Og hun virker lidt mistænkelig, og jeg er bange for at det bliver delt.
Men har ingen beviser eller noget og hun har lovet ikke at tage screen eller billede af det.

Fra den bange dreng

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år,

Jeg forstår godt, at du er bekymret, men forhåbentlig deler pigen aldrig dit billede. Der er masser af unge, der ligesom dig deler billeder af deres kroppe. Det kan føles spændende og en lille smule farligt på samme tid. Måske er det også sådan for dig?

Måske kan det være en ide for dig at tale med nogen af dine venner om det. Det kan være, at de kender til det at sende billeder og blive nervøs bagefter.

Selvom det ofte går godt at dele billeder med dem, som man stoler på, så går det desværre også nogen gange galt. Og et billede bliver delt uden, at personen på billedet har givet lov.

Det er ulovligt at dele nøgenbilleder af andre uden man har fået lov. Det kan du sige til pigen, hvis du er bekymret for, hvad hun gør med dit billede. Du kan også bede pigen med billedet om at slette det. Måske det kan give dig lidt mere ro.

Du kan læse mere om ulovlig billededeling, og hvad man kan gøre ved det, her: SletDet

Jeg håber, at du kan finde en vej til ikke at være så bange mere.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.