Brev
Jeg kom til at sende dp
Hej jeg er en dreng på 14 år og kom til at sende dp til en pige jeg ikke kender.
Og hun virker lidt mistænkelig, og jeg er bange for at det bliver delt.
Men har ingen beviser eller noget og hun har lovet ikke at tage screen eller billede af det.
Fra den bange dreng
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år,
Jeg forstår godt, at du er bekymret, men forhåbentlig deler pigen aldrig dit billede. Der er masser af unge, der ligesom dig deler billeder af deres kroppe. Det kan føles spændende og en lille smule farligt på samme tid. Måske er det også sådan for dig?
Måske kan det være en ide for dig at tale med nogen af dine venner om det. Det kan være, at de kender til det at sende billeder og blive nervøs bagefter.
Selvom det ofte går godt at dele billeder med dem, som man stoler på, så går det desværre også nogen gange galt. Og et billede bliver delt uden, at personen på billedet har givet lov.
Det er ulovligt at dele nøgenbilleder af andre uden man har fået lov. Det kan du sige til pigen, hvis du er bekymret for, hvad hun gør med dit billede. Du kan også bede pigen med billedet om at slette det. Måske det kan give dig lidt mere ro.
Du kan læse mere om ulovlig billededeling, og hvad man kan gøre ved det, her: SletDet
Jeg håber, at du kan finde en vej til ikke at være så bange mere.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen