Brev
Apps og billeder
Hej børnetelefon,
Jeg har på min iphone nogle ret intime billeder, af både mig selv og min kæreste. Det er noget vi er godt trygge ved, og vi deler det ikke med nogen.
Men jeg er blevet bekymret fordi, jeg overhørte en samtale omkring, at hvis man (på iphone) giver en app tilladdelse til alle ens fotos, så kan de bl.a. uploade ens billeder til deres servere uden at slette dem igen, og desuden sælge dem til tredjeparter.
Jeg er ikke super teknisk anlagt, så jeg har svært ved at finde ud af, hvorvidt det passer. Jeg har igennem noget tid haft rigtig mange apps det kræver adgang til fotoer, såsom de populære sociale medier og en masse mindre apps til foto redigering osv.
Jeg er virkelig bekymret for, at mig og min kærestes billeder ligger et eller andet sted, i nogle folks hænder ude for vores kontrol, for jeg har aldrig lagt vores billeder ud nogle steder (da det er ulovligt), og det at jeg har givet apps tilladelser til mine fotos har altid været i en ikke relaterende sammenhæng.
Derudover tænkte jeg ikke over, at det at give tilladdelse på den måde ville betyde meget mere, end at man kan sende fotoer på besked osv.
Jeg er helt ude af den med bekymring.
Jeg ved ikke hvor meget i kender til emnet, men jeg er ved at få hovedpine over at undersøge det på egen hånd, da jeg forstår meget lidt IT. Burde jeg være bekymret?
Ligger mine og min kærestes billeder derude nu i en masse forskellige databaser/servere/hvad end man kan kalde når en virksomhed har fingre i ens billeder?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Tak for dit brev og spørgsmål til BørneTelefonen, jeg vil gøre mit bedste for at svare på dit spørgsmål.
Du skriver, at du og din kæreste i enighed har taget nogle intime billeder, som du er bange for, at andre apps kan tilgå, når du har givet tilladelse til at appen får adgang til dine fotos.
Svaret er som udgangspunkt nej, snapchat gemmer ikke dit fotobibliotek og kan ikke sælge dine private billeder videre.
Men det er kompliceret, så for at forenkle det, vil jeg sige: Teknisk set har appen adgang til dit fotobibliotek, MEN juridisk og med hensyn til omdømme ville det aldrig ske at de gemte dit fotobibliotek og delte det med andre (medmindre der er anmodning fra efterretningstjenester osv.).
Det vil altså også sige, at der er forskel på adgang og at gemme delte elementer på en server. Snapchat vil nemlig gemme alt det du har delt (sendt) – også selvom det måske er billeder du har sendt i appen til dig selv, men dit fotobibliotek har de kun adgang til.
Generelt set bør det derfor ikke være tilfældet at apps gemmer og sælger dit fotobibliotek videre, medmindre der er en fejl i programmet (kaldet en bug).
En bug i computer- og app-verdenen er ligesom en lille fejl eller en form for virus, der kan opstå i programmer eller spil. Det er som om, der er en lille insekt, der sniger sig ind i computeren og laver rod, så tingene ikke virker helt rigtigt.
Generelt er det vigtigste for sikkerhed altid at have dine enheder (telefon, computer osv.) opdaterede. Ved at holde dem opdaterede er du mere sikker på, at der ikke er fejl i programmerne.
Nye opdateringer byder også ofte på forbedret sikkerhed, da applikationerne hele tiden udvikles og forbedres.
Adgang
Mange giver ofte mere adgang end nødvendigt, f.eks. på Snapchat og i billedredigeringsapps. Selvom applikationerne ikke gemmer eller sælger dit fotobibliotek videre, kan det stadig være en god idé at overveje, om appen virkelig behøver fuld adgang.
Det kan være besværligt at skulle godkende nye billeder hver gang, du vil dele dem, men det giver også mulighed for mere kontrol over, hvad du deler adgang til. Måske vil du overveje, om det ville være rart for dig, selvom det gør det mere besværligt?
Jeg håber, at dette besvarer dit spørgsmål, og måske var det en lettelse at høre, at dine billeder ikke gemmes eller sælges videre.
Hvis du har andre spørgsmål til privatliv
For at finde ud af hvad appen ellers bruger ens personlige oplysninger til, kan man læse appens privatlivsindstillinger, for det er meget forskelligt, hvad de forskellige apps gør med din information.
På din egen telefon kan du gå i indstillinger og herefter privatlivsindstillinger for at se din søgehistorik og slette den.
Men derfor kunne det være en idé at gemme dine private og intime billeder sikkert på din telefon, så de ikke popper op sammen med “feriebillederne”. Mange telefoner giver mulighed for at ‘skjule’ disse billeder i dit fotobibliotek, så du skal trykke kode for at se dem. Måske du kan se om det er en mulighed, hvis du ikke allerede gør det.
Jeg vedhæfter ligeledes et link til Sikkerdigital, hvor du kan læse om generel it-sikkerhed samt politiets anbefalinger til vores digitale adfærd.
Til slut vil har jeg lyst til at sige, at det lyder som om, du har en dejlig kæreste, som du er meget glad for, hvor er det skønt for jer!
Jeg håber, mit svar har hjulpet dig lidt på vej.
De bedste hilsener fra
BørneTelefonen