Brev
Telefon person
Hej jeg vil meget gerne have hjælp. Der er en person der har blevet ved med at sms mig. Og i starten ignonrede jeg det bare, men så begyndte jeg at svare.. Og fandt ud af at han var 32 år. Men alligevel skrev jeg videre med ham. Jeg vidste godt at det var forkert… Men jeg følte mig som om jeg var vigtig…
Han blev ved med at spørge mi hvor jeg bode og hvor gammel jeg var og om jeg ville mødes. Jeg sagde selfølgelig nej. Nu begynte jeg selv at skrive til ham. O jeg har lige sendt et billed af mig selv… Og han sendte et billed til mig. Og han så bare så… Klam ud. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu. For jeg vil ikke have at han skal skrive med mig mere… Men jeg kan ikke sige det til min mor. For jeg sendte jo et billed af mig selv.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det godt, du skriver, for jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Det er altid rart at blive bekræftet og føle sig vigtig. Og jeg ved fra andre unge, at det kan være let at komme til at gøre noget på nettet, uden helt at nå at tænke over, hvad det kan få at konsekvenser. Som fx at sende et billede til én, man ikke kender...
Jeg gætter på, at du nu sidder med følelsen af at have overskredet din egen grænse? Og det ved jeg er rigtig ubehageligt. Men husk på, at du nu har mærket din grænse rigtig tydeligt - og derfor også kan blive bedre til fremover at sige fra.
Jeg får lyst til at spørge, om du ved, hvor han har fået dit nummer fra? Har han mon fundet dig på nettet, eller har du dit telefonnummer tilgængeligt på din Facebook (Hvis du har sådan en profil?) Der findes en masse muligheder for at få gjort sin profil privat, og det er også muligt at få hemmeligt nummer, hvis du kontakter dit telefonselskab.
Det næste jeg bliver interesseret i er, om du har prøvet at skrive til ham, at du ikke har lyst til, at I skriver sammen mere? Hvad tror du, han ville sige, hvis du skrev sådan?
Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med din mor om det. Jeg synes alligevel, at du skal overveje at gøre det. Jeg kan ikke helt læse på dit brev, om du har fortalt manden, hvor du bor. Hvis du har det, er det ekstra vigtigt, at din mor får besked. Så hun kan sørge for, at han ikke opsøger dig.
Jeg forestiller mig, at du måske tænker, at din mor bliver vred på dig over, at du har sendt billedet. Det kan også godt være, at hun bliver vred lige først. Men det er nok fordi, hun bliver bekymret. Og vreden går over igen. Det vigtigste er, at hun hjælper dig, så manden stopper med at kontakte dig. Og din mor har også selv engang være ung - og gjort ting, hun sikkert fortryder. Det har de fleste mødre.
Hvis du alligevel ikke har lyst til at tale med din mor lige med det sammen, hvilken anden voksen vil du så være tryg ved at tale med? Har du mon en sød veninde, som har en mor, du kan tale fortroligt med, og som ville kunne hjælpe dig? Det kan også være din lærer - en tante eller en pædagog fra klubben, der vil kunne kontakte manden og få ham til at stoppe.
Du kan vælge at vise den voksne dit brev og mit svar. Det kan tit være en god måde at starte samtalen på.
Her til sidst kommer jeg til at tænke på, om det ikke kunne være godt for dig at slette hans nummer, så du ikke selv kommer til at skrive til ham… Tror du, det ville virke for dig?
Mange hilsner, BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!