Brev
Streamer uden jeg må
Halløj, jeg streamer live på twitch. Jeg synes det er sjovt, og klarer mig godt, så godt at jeg har nået affliate! Men, der er et problem. Problemet er at min Mor ikke vil have at jeg er på de sociale medier.
Jeg har ikke TikTok, Snapchat, Instagram o.s.v. Jeg må gerne se YouTube og Twitch, men ikke uploade og streame, men det gør jeg alligevel. Jeg kunne blive ved med at holde det hemmeligt, for min mor og far, men det er svært, og jeg har brug for en af mine forældres tilladelse for at blive affliate og tjene penge på twitch.
Hvad skal jeg gøre? Sige det til min far, som der er størst sandsynelighed for at sige ja, eller tage en snak med begge mine forældre om det.
Venlig hilsen, Twitch streamer
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Twitch streamer
Mange tak for dit brev. Det lyder som om, at du er blevet fanget af twitch og også er blevet ret dygtig til det. Sejt gået!
Der er dog det problem, at du faktisk ikke må for dine forældre. Og hvis du skal blive affliate og tjene penge på twitch kræver det dine forældres tilladelse. Jeg kan godt se, at det sætter dig lidt i en klemme. Jeg vil rigtig gerne se om jeg kan hjælpe dig.
Så længe man er barn, er det sådan, at ens forældre godt må bestemme nogle ting. Det betyder også, at din forældre godt må bestemme, hvor meget du må være på de sociale medier. Når det så er sagt, kan jeg da godt forstå, at det er ærgerligt for dig.
Du skriver at det er svært at holde noget hemmeligt for dine forældre. Jeg ved fra andre vi har talt med herinde, at det kan være rigtig hårdt at bære rundt på en hemmelighed og at man nemt kan få en følelse af ikke at kunne være sig selv.
Vores erfaring herinde fra BørneTelefonen er også at løgne og hemmeligheder ofte kan udvikle sig til at blive værre, end hvis man bare er ærlig fra starten.
Du overvejer at sige det til din far fordi du tror, at der er størst sandsynlighed for at han siger ja. Jeg tænker sagtens, at du kan starte med at sige det til ham. Men jeg tænker egentlig, at det bedste ville være, hvis din mor også kunne være med på det.
Ofte er det nemlig sådan, at det er lettere for forældre at vise en tillid, hvis man viser dem, at de kan stole på en – og det gør man jo netop, hvis man er ærlig.
En mulighed kunne måske være at starte med din far. Hvis han er okay med det, kan han måske hjælpe dig med at snakke med din mor om det?
Jeg bliver også nysgerrig på om du mon ved, hvorfor din mor ikke vil have, at du er på de sociale medier? Mit forslag til dig er, at du prøver at tage en snak med hende om det. Ikke en snak, hvor du nødvendigvis skal overtale hende, men derimod hvor du prøver at forstå hende. Måske vil hun så også prøve at forstå dig. Mon det giver mening?
Måske kunne I alle tre lave nogle faste aftaler omkring twitch, som ville kunne gøre din mor mere okay med det. Det kunne fx være hvor ofte og hvor længe du må være på. Eller hvilken form for kontakt og personlige oplysninger du må dele med dem på twitch. Eller måske noget helt tredje, som ville kunne give din mor tryghed?
Jeg håber at det lykkes dig, at få en rigtig god snak med dine forældre. Og at det lykkes jer at finde frem til en løsning, som vil være okay for jer alle.
Jeg sender gode tanker i din retning!
Kærlig hilsen BørneTelefonen