Min mor tager billeder af mig

Må min mor godt tage billetter af mig som jeg ikke vil have at hun har på sin tlf?

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årig dreng.

Det er godt, at du skriver herind, og får sat ord på dine tanker og følelser.

I dit brev spørger du, om det er okay, at din mor tager billeder af dig, som du ikke ønsker, hun gemmer på sin telefon.

Det, du skal vide, er, at ifølge FN’s børnekonvention har du ret til at have kontrol over dine egne oplysninger på internettet.

Det betyder, at du har ret til at bestemme, hvilke billeder af dig der bliver gemt. Faktisk bør din mor kun tage billeder af dig, hvis hun har fået lov af dig.

Så hvis din mor tager og gemmer billeder, selvom du har bedt hende om at slette dem, er det ikke i orden.

Men her er det vigtigt at forstå, at det ikke er ulovligt.

I Danmark er der ingen specifikke regler, der gør det ulovligt at opbevare billeder, så din mor kan ikke straffes for det.

Det handler mere om at være hensynsfuld og have god opførsel. Det er almindelig høflighed at spørge en person, før man tager billeder af dem, ligesom det er god opførsel at spørge om tilladelse, før man gemmer billeder af andre.

Hvis du tidligere har sagt ja til, at nogen må tage et billede af dig, men senere fortryder det, så er det okay at bede om, at billedet bliver slettet.

Du kan læse lidt mere om dine rettigheder her.

Det rigtige at gøre for den person, der har taget billedet, er at slette det, hvis du ønsker det. Det lyder til, at din mor ikke helt forstår dette, og det er forståeligt, hvis det frustrerer dig.

Det er helt okay, at du er i mod det

Jeg ved ikke, hvilke årsager, der lægger bare dit brev. Men det er normalt, at man ikke altid vil have, at folk tager billeder af en, og det kan der være mange forskellige årsager til.

Det kan eventuelt være på grund af ens selvtillid, puberteten eller bare fordi man ikke kan lide at folk tager billeder af en. Uanset årsagen er det helt okay, at have den følelse.

Jeg ved ikke, hvordan du har det med din mor, men har du fortalt hende, at du ikke ønsker, at hun tager billeder af dig?

Nogle gange kan det være svært at sige sådan noget. Kan du relatere til den følelse?

Du kan måske tage samtalen med hende over middagsbordet mens I spiser aftensmad og fortælle, at du ikke vil have at hun tager billeder af dig.

Hvis det føles som en ubehagelig situation, kan du skrive en besked til hende. Du må helt selv om hvor lang samtalen/beskeden er.

Du kan derfor bare sige at du ikke vil have at hun tager billeder af dig. Du behøver kun fortælle hvorfor til, hvis du selv har lyst.

Jeg håber, at I kan få en god samtale om hvad du synes er i orden og hvad der er over dine grænser.

Hvis du ikke ved hvordan du skal starte samtalen, kan du måske vise hende mit svar. Måske det er lidt lettere at forstå, når hun læser mere om dine rettigheder.

Ellers kan du måske skrive et brev, for at gøre det nemmere og være sikker på at husker at sige det, du vil.

Det er vigtigt, at man ikke bliver tvunget til noget man ikke har lyst til.

Det kan nogle gange være en god ide at tale med andre om ens tænker. En person man er tryg ved, det kan være en tante, onkel, ven eller skolelærer. Det er vigtigt at det er en man har det godt med, og derfor kan åbne sig op for, og tale om følelser.

Hvis du har brug for at tale med en voksen, du ikke kender, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her sidder en voksen parat til at lytte og forsøge at hjælpe.

Jeg ønsker dig det bedste.

Kærlig hilsen BørneTelefonen