Brev
Stalking
Har lige læst at stalking bliver strafbart, men hvad mener de med stalking?
Forstår ik om det bliver ulovligt at gå ind og fx stalke kendte eller andre på sociale medier eller om det kun er ment som at man ikke må følge efter andre og filme dem osv (håber i forstår)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år.
Mange tak for dit brev herind til BørneTelefonen. Jeg kan godt forstå, at den nye lovgivning omkring stalking kan virke forvirrende. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har valgt at skrive herind med din tvivl. Jeg vil rigtig gerne se om jeg kan hjælpe dig med den.
Jeg tror alle mennesker har prøvet at følge kendte, venner eller kærester på nettet eller sociale medier – måske ekstra meget i nogle perioder end andre. Når vi fx er nysgerrige på andres liv, kan vi finde på at søge på nettet eller kigge deres instagramopslag igennem.
Netop den opførsel på nettet er der mange, som kan finde på at kalde for stalking. Men at følge andre på sociale medier eller søge om info er faktisk slet ikke ‘rigtig’ stalking.
Når stalking nu bliver gjort strafbart handler det om, at det bliver strafbart gentagende gange at kontakte andre, som ikke ønsker at blive kontaktet. Det kan fx være uønskede opkald eller beskeder, der føles grænseoverskridende og intimiderende for den, der bliver kontaktet.
Ulovlig stalking er også at overvåge eller følge efter andre flere gange. Det kunne fx være ved at gemme sig uden for deres hus og kigge ind af deres vinduer.
Men det kommer altså ikke til at være ulovligt at gå ind og kigge på kendte eller andres sociale medier. Det er man velkommen til at gøre ligeså meget, som man har lyst til.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt til at forstå, hvad den nye lovgivning egentlig gå ud på. Og at du måske kan føle dig lidt mere rolig med at følge dem, du godt kan lide at følge på sociale medier.
Husk at du altid er velkommen til at ringe eller skrive til os på 116111, hvis der er noget som helst du har brug for hjælp til – vi vil altid gerne hjælpe dig!
Kærlig hilsen BørneTelefonen