Stalking

Har lige læst at stalking bliver strafbart, men hvad mener de med stalking?

Forstår ik om det bliver ulovligt at gå ind og fx stalke kendte eller andre på sociale medier eller om det kun er ment som at man ikke må følge efter andre og filme dem osv (håber i forstår)

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år.

Mange tak for dit brev herind til BørneTelefonen. Jeg kan godt forstå, at den nye lovgivning omkring stalking kan virke forvirrende. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har valgt at skrive herind med din tvivl. Jeg vil rigtig gerne se om jeg kan hjælpe dig med den.

Jeg tror alle mennesker har prøvet at følge kendte, venner eller kærester på nettet eller sociale medier – måske ekstra meget i nogle perioder end andre. Når vi fx er nysgerrige på andres liv, kan vi finde på at søge på nettet eller kigge deres instagramopslag igennem.

Netop den opførsel på nettet er der mange, som kan finde på at kalde for stalking. Men at følge andre på sociale medier eller søge om info er faktisk slet ikke ‘rigtig’ stalking.

Når stalking nu bliver gjort strafbart handler det om, at det bliver strafbart gentagende gange at kontakte andre, som ikke ønsker at blive kontaktet. Det kan fx være uønskede opkald eller beskeder, der føles grænseoverskridende og intimiderende for den, der bliver kontaktet.

Ulovlig stalking er også at overvåge eller følge efter andre flere gange. Det kunne fx være ved at gemme sig uden for deres hus og kigge ind af deres vinduer.

Men det kommer altså ikke til at være ulovligt at gå ind og kigge på kendte eller andres sociale medier. Det er man velkommen til at gøre ligeså meget, som man har lyst til.

Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt til at forstå, hvad den nye lovgivning egentlig gå ud på. Og at du måske kan føle dig lidt mere rolig med at følge dem, du godt kan lide at følge på sociale medier.

Husk at du altid er velkommen til at ringe eller skrive til os på 116111, hvis der er noget som helst du har brug for hjælp til – vi vil altid gerne hjælpe dig!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.